FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut01/12/2020

Vad innebär härskande och tjänande fastighet?

Vad innebär det att vara härskare av ett avtal härskande och tjänande när det gäller ett avtal gällande en avloppsbrunn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den tjänande fastigheten är den fastigheten som upplåter rätt (servitut) åt en annan fastighet. Den härskande fastigheten är den fastighet till vilken rätten upplåts. För att förenkla kan man säga att den fastighet som avloppsbrunnen tillhör är den tjänande fastigheten, och den fastigheten som har rätt att nyttja avloppsbrunnen, trots att den inte tillhör fastigheten, är den härskande fastigheten (14 kap. 1 § JB).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare