Vad innebär giltiga skäl för andrahandsuthyrning av bostadsrätt?

Hej. Det är nämligen så att jag vill hyra ut min bostad i mån av studier, detta har nekats av brf. Enligt de ligger min skola inom pendlingsavstånd. Jag vet att skolan ligger sammanlagt 50 minuter från min bostad, om man räknar gångavstånd från lägenheten till tunnelbana, samt inräknat tiden man skall åka tunnelbanan med. Har dessutom läst att man skall få rätt till att få hyra ut sin lägenhet om bostadsmarknaden är dålig och lägenheten är svårsåld, vilket min är då om jag hade sålt den idag så hade jag gått minus. Jag undrar mest vad är definitionen av att skolan ligger i annan ort, samt vad är definitionen av att en lägenhet är svårsåld?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har gjort helt rätt i att söka tillstånd hos styrelsen och du har helt rätt i att arbete eller studier på annan ort kan utgöra skäl för att få ett sådant tillstånd. Enligt praxis brukar man säga att ett godtagbart skäl vad gäller "annan ort" typiskt sett är 8-10 mil längre bort eller överstiger 1,5 timmes pendling enkel väg.

Det andra skälet - att lägenheten är svårsåld syftar till hur marknaden ser ut generellt. Vid andrahandsuthyrning av detta skäl brukar man sätta en tidsfrist på att hyra ut i andra hand i max ett år.

Även om du har fått avslag på din ansökan av din bostadsrättsförening kan du söka tillstånd hos hyresnämnden. De kan då lämna tillstånd att få hyra ut bostadsrätten om det är så att boastadsrättshavaren (du) har giltigt skäl för din andrahandsuthyrning och föreningen inte har någon befogad anledning att avslå din ansökan.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare