FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/09/2017

Vad innebär försörjningsplikten?

Hej

Min son blir 21 i december och det fungerar inte att han bor hemma och han vill inte flytta. Hur gör jag som mamma att få honom att flytta enligt lagen..

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrars försörjningsplikt

Huvudregeln är att föräldrar har försörjningsplikt gentemot barnet, fram tills barnet fyller 18 år. Undantaget är om sonen därefter går i grundskola, gymnasium eller komvuxutbildning/liknande. Försörjningsplikten gäller då som längst tills barnet fyllt 21 år (7 kap 1 § 2 st föräldrabalken (FB)).

Om sonen eventuellt studerar för tillfället, sträcker sig din försörjningsplikt till december månad då han fyller 21 år.

Barns försörjningsstöd

Det som gäller för din son efter december månad, är att alternativt ansöka om försörjningsstöd från socialnämnden för att möjligtvis få ut medel för uppehälle (ex. kläder, mat, hygienartiklar osv.). Om ni slutligen kommer överens hemma, finns ett till alternativ. I en del kommuner beviljas även en skälig ersättning för ett barn som bor hemma hos en förälder. Mer information och provberäkning på detta finner ni på www.socialstyrelsen.se.

Jag hoppas att situationen löser sig till allas bästa!

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare