Vad innebär det att vara åtalad för grovt penningtvättsbrott och utsatt för bedrägeri?

Hej ! Jag har några funderingar.

Första är att jag undrar vad det innebär att vara åtalad för grov penningtvättsbrott ? Hur kan straffet se ut om personen dessutom hade en villkorlig dom på sig sedan innan. ?

Sedan undrar jag vad det innebär att bli utsatt för bedrägeri ?

Exempel :

Om (kalle) utövar känslomässig utpressning i flera timmar med att bland annat påstå att (kalle) är mordhotad och kommer dö eller bli skadad och hotar om att ta sitt liv och gråter och säger att allt kommer vara (Lisas) fel om vad som händer i (kalles) liv om hon inte tar ett lån till (kalle). (Kalle) lovar gång på gång att lånet kommer att betalas tillbaka inom några dagar. (Lisa) tar till slut ett lån till (kalle). Dagarna går och (Lisa) får inga pengar tillbaka. Kan detta vara bedrägeri? Eller vad kan man göra i den situationen? Kan man anmäla ? Osv. Tacksam för svar!

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!

Du har ett antal funderingar som gäller olika typer av ekonomisk brottslighet och jag kommer nedan besvara dem i tur och ordning. Regler om brotten i fråga finns i Penningtvättsbrottslagen (PTL) och Brottsbalken (BrB).

Vad innebär det att vara åtalad för grovt penningtvättsbrott?
Att vara åtalad för grovt penningtvättsbrott innebär att en åklagare har valt att gå vidare med det misstänkta brottet till domstol. Det kommer alltså att bli en rättegång där den åtalade kan frias eller straffas för brottet. Om den åtalade döms är straffet för grovt penningtvättsbrott fängelse i lägst sex månader och högst sex år (PTL 3 §).

En person kan göra sig skyldig till penningtvättsbrott genom flera olika handlingar. I grunden handlar det om att personen gör något för att
1. dölja att pengar eller annan egendom kommer från ett brott eller brottslig verksamhet
eller
2. hjälpa någon att få den "brottsliga" egendomen eller dess värde.
För att göra detta kan personen t.ex. sälja, köpa eller förvara pengar eller egendom, eller skriva falska handlingar och avtal.

För att brottet ska klassas som grovt ska det vara extra allvarligt, t.ex. genom att det handlar om stora värden eller om brottet är en del av systematisk brottslighet.

Exempel på grovt penningtvättsbrott: En person dömdes för grovt penningtvättsbrott efter att låtit några andra personer sätta in inkomster från narkotikahandel på personens bankkonto. Narkotikahandel är brottslig verksamhet och genom att "låna ut" sitt bankkonto för att förvara pengarna har personen hjälpt narkotikasäljarna att få dessa "brottsliga" pengar.

Hur kan straffet se ut om personen dessutom hade villkorlig dom på sig sedan innan?
Om personen som gör sig skyldig till grovt penningtvättsbrott gör detta under en villkorlig dom kommer domstolen troligtvis att upphäva den villkorliga domen. Detta betyder att personen nu ska få ett nytt straff för det tidigare brottet och även straffas för det grova penningtvättsbrottet. Personen får sannolikt ett gemensamt straff för båda brotten och straffet kan logiskt sett därför också bli hårdare än vad jag skrivit ovan om som ju bara gällde penningtvättsbrottet.

Vad innebär det att bli utsatt för bedrägeri?
Att bli utsatt för bedrägeri innebär normalt att en person vilseleder dig att göra något som är till skada för dig som bedras och ofta till vinning i form av pengar för bedragaren. Det handlar alltså i princip om att en person lurar dig på pengar (BrB 9 kap. 1 §).

Exempel på bedrägeri: En person dömdes för bedrägeri efter att ha lagt ut en annons på Tradera om försäljning av en mobiltelefon. Efter vunnen budgivning överförde vinnaren pengar till personen som sedan aldrig skickade mobiltelefonen. Bedragaren vilseledde alltså köparen genom att annonsera ut en mobiltelefon denne aldrig tänkt leverera för att lura köparen på pengar.

Kan exemplet med Kalle och Lisa vara bedrägeri?
Du skriver om ett exempel där Kalle har utövat känslomässig utpressning mot Lisa så att Lisa tar ett lån till Kalle som Kalle sedan inte betalar tillbaka till Lisa.

Jag bedömer absolut att detta kan vara bedrägeri. Genom att påstå att han är mordhotad och även hota om att ta sitt liv så vilseleder Kalle Lisa att låna ut pengar till honom. Kalle lovar att betala tillbaka pengarna inom några dagar men gör inte det. Kalle har alltså lurat Lisa på pengar.

Vad kan man göra i den situationen? Kan man anmäla?
Är du eller någon annan utsatt för bedrägeri eller något du tror kan vara bedrägeri rekommenderar jag dig att så fort som möjligt anmäla detta till polisen. Polisen kan utreda situationen och se till att personen som begått brottet straffas för det. Du kan förhoppningsvis också få tillbaka de pengar du förlorat. För att kontakta polisen kan du ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Redan i en situation där en person försöker utpressa dig känslomässigt och du känner dig utsatt rekommenderar jag dig att direkt kontakta polisen som då kan hjälpa dig och ge dig stöd innan det går så långt att du kanske hunnit låna ut pengar till personen.

Sammanfattning
- Att vara åtalad för grovt penningtvättsbrott innebär att åklagaren valt att gå till domstol med ett misstanken mot en person som försökt dölja pengar eller egendom från brottslig verksamhet eller hjälpt någon att få denna brottsliga egendom.
- Om personen som är åtalad för grovt penningtvättsbrott hade villkorlig dom på sig sedan innan kommer den villkorliga domen troligtvis upphävas och personen kommer att få ett gemensamt hårdare straff för båda brotten.

- Att bli utsatt för bedrägeri innebär i princip att en person lurar någon annan på pengar.
- Att utöva känslomässig utpressning mot någon annan för att få denne att låna ut pengar som en sedan inte betalar tillbaka kan vara bedrägeri.

- Blir du utsatt för bedrägeri kan och bör du anmäla detta till polisen.

Hoppas du fått svar på dina funderingar!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare