Vad innebär det att köparen bär risken för varan?

Hej!

Att köpa något i en butik är ju ett hämtningsköp och risken för varan övergår till köparen när han eller hon hämtar varan.

Vad händer om jag betalar en dyr vas och sedan tappar den innan jag lämnat butiken?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentköplagen

Vid köp av lösa saker som en näringsidkare sålt till en konsument blir konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig (1 § KKöpL). Lagen säger att om en köpare bär risken för varan är denne skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren (8 § första stycket KKöpL). Vidare säger lagen att risken går över på köparen när varan är avlämnas (8 § andra stycket KKöpL). Varan är avlämnad när köparen, själv eller genom en transportör som köparen har anlitat eller genom någon annan som handlar på köparens vägnar, har fått varan i sin besittning (6 § första stycket KKöpL). Risken går alltså över på köparen när denne har fått varan i sin besittning.

Vad händer om jag betalar en dyr vas och sedan tappar den innan jag lämnat butiken?

När du köper en dyr vas och får den i din besittning så har det skett en besittningsförändring. Detta innebär då att risken för varan har gått över till dig och du ska själv svara för varan – det är din egendom. Det spelar inte någon roll var du tappar den – har du fått varan i din besittning så har risken gått över till dig. Du kan då inte med framgång hävda att säljaren ska svara för att varan har blivit förstörd.

Om säljaren har utlovat en garanti kan hen även slippa stå för garantin genom att visa att försämringen på varan beror på en olyckshändelse (21 § andra stycket KKöpL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare