Vad innebär det att ärva med fri förfoganderätt?

Min får gick bort för 10 år sedan och givetvis ärvde min mor honom.Hon är bipolär och kan inte handskas med pengar.Så något arv efter min far finns ju inte kvar .Får hon göra så att inget finns efter honom?Nu har min fasters man gått bort och jag är efterarvinge eftersom de inga barn hade och hennes syskon avlidna.Min bror är sjuk och kan gå bort Min mor ärver ju honom.Hon kommer att slösa bort detta arv väldigt fort..kan man göra något och har jag någon rätt till arv efter min far .Ska hon sätta undan pengar till det om hon får ärva min bror?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av arvsrättslig karaktär och regleras i ärvdabalken (ÄB) och i eventuellt testamente om sådant finns.I mitt svar kommer jag utgå från att inget testamente finns.

Att ärva med fri förfoganderätt

Om den döde var gift och maken fortfarande är i livet och de har gemensamma barn ärver efterlevande make med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB). Det är detta din mor har gjort efter din far. Du är efterarvinge även till din far och kommer få ut ditt arv när din mor avlider (3 kap. 2 § ÄB). Nu nämner du att din mor redan spenderat pengarna efter din far. Att ärva något med fri förfoganderätt innebär vissa begränsningar. Det man är begränsad att göra är att testamentera bort pengarna till någon annan eller på ett otillbörligt sätt ge bort pengarna till någon på ett sätt som är att likställa med testamente (3 kap. 3 § ÄB). I övrigt får personen göra vad de vill med pengarna. Detta innebär att personen i princip får leva hur slösaktigt som helst. Finns inga pengar kvar till efterarvingarna så finns det inte mycket att göra eftersom personen får använda pengarna som de vill (med undantag för att ge bort pengarna).

Hindra någon att få ut sitt arv

Det går inte att hindra att någon annan får ut sitt arv. Personen själv kan dock välja att avstå eller avsäga sig rätten till arvet (17 kap. 2 § ÄB).

Sammanfattning

Eftersom din mor ärvt med fri förfoganderätt får hon spendera pengarna som hon vill förutom att testamentera eller ge bort pengarna på ett vårdslöst sätt. Jag skulle därför tro att du inte kommer få några pengar efter din far. Vad gäller eventuellt arv från din bror går det inte att hindra att hon får ta del av det om hon inte själv väljer att avstå från arvet.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Linn LindelöfRådgivare