Vad innebär begreppet "synnerliga skäl" i sambolagens mening?

Vad menas med synnerliga skäl? Svårt att tolka i sambolagen. T.ex om Laura ex vägra flytta ut och han har barn från tidigare förhållande men har lätt få lägenhet utan svårigheter att få, men det har ingen gemensamma barn alls. Han har bort i staden i 15 år och samlat rätt mycket köpoäng medans hon har bott i 3 år men har svårt hitta annan lägenheten även om hon som står på kontrakten.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den avser 22§ i Sambolagen, det vill säga bäst rätt till hyresrätt eller bostadsrätt.

För att paragrafen ska vara tillämplig krävs att det är frågan om en hyresrätt eller bostadsrätt som inte är samboegendom. Samboegendom är bostad och bohag som förvärvats gemensamt. Om samborna hyr bostaden gemensamt kan dock paragrafen vara tillämplig även på den situationen.

Skäligt och synnerliga skäl

En sambos övertagande förutsätter att denne har störst behov av bostaden och att ett övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Detta gäller om samborna har eller har haft barn tillsammans. Skäligt är ett lägre krav än "synnerliga skäl". Exempel på vad som skulle kunna vara skäligt är ex. affektionsvärde för den som äger bostaden eller annan särskild anknytning till bostaden.

Om samborna inte har eller har haft gemensamma barn tillsammans är kravet för att överta bostaden högre ställt, och det är detta som markeras med rekvisitet "synnerliga skäl". Paragrafen tillämpas i det fallet restriktivt. Exempel på synnerliga skäl skulle kunna vara om den ena sambon avlider eller om ena sambon är gravid med den andre sambons barn.

Sammanfattning och råd

Sammanfattningsvis kan man säga att paragrafen tillämpas restriktivt. Eftersom, i ditt fall, inte finns några gemensamma barn tar bedömningen sikte på "synnerliga skäl". Det är svårt att svara på rak arm då jag har för lite information för att ge dig ett konkret svar på din fråga, men det är iallafall det ovanstående som bedömningen tar sikte på.

Hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Om du behöver fortsatt rådgivning är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare