FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt03/03/2021

Vad innebär att "tillhandahålla" en produkt enligt produktansvarslagen?

Hej! I 7 § produktansvarslagen står det att var och en som har tillhandahållit produkten kan bli skadeståndsskyldig. Vad innebär att "tillhandahålla" en produkt? Räknas säljaren som en som tillhandahåller produkten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

7 § Produktansvarslagen reglerar vem som är skadeståndsskyldig då det inte framgår vem som har tillverkat, frambringat eller insamlat produkten, vem som har importerat produkten till EG eller importerat/satt produkten i omlopp från en EFTA-stat till EG eller vem som marknadsfört produkten som sin genom att förse den med sitt namn, varumärke eller annat särskiljande kännetecken (se 6 § Produktansvarslagen). När någon av ovannämnda uppgifter inte framgår är det var och en som har "tillhandahållit" produkten som blir skadeståndsskyldig. Begreppet omfattar alla situationer då någon med den ansvariges tillstånd tagit befattning med produkten för att konsumera eller använda den. Även någon som hyr ut eller lånar en produkt tillhandahåller den. Det räcker med andra ord att en säljare låter en blivande köpare ta befattning med produkten med konsumtionssyfte för att det ska bli frågan om ett tillhandahållande. En säljare kan således bli skadeståndsskyldig för skador orsakade av en produkts säkerhetsbrist om inte denne kan visa någon annan som kan bli ansvarig i ett tidigare led.

Viktigt att tänka på att detta stycke med rekvisitet "tillhandahållandet" avser endast produkter "i landet".

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna med ytterligare frågor.

Vänligen,

Anastasiia SlovakRådgivare