FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/08/2020

Vad innebär att i beslag tagen narkotika ska förverkas?

Hej

Jag är åtalad för narkotikabrott.

Hade 3,12 gram kokain samt 0,66 gram cannabis.

Min fundering är vad följande betyder:

"Särskilda yrkanden"

"Det yrkas att i beslag tagen narkotika förverkas från *mitt namn* enligt narkotikastrafflagen paragraf 6"

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Det särskilda yrkandet avseende att i beslag tagen narkotika ska förverkas enligt bestämmelserna i 6 § narkotikastrafflagen (NSL) innebär helt enkelt att du inte får tillbaka den narkotika som beslagtagits från dig. Enligt 6 § NSL ska narkotika som varit föremål för brott enligt narkotikastrafflagen förklaras förverkad om det inte är uppenbart oskäligt.

För dig kommer det att innebära att narkotikan förverkas gör att du inte får tillbaka den och att den i förlängningen kommer att förstöras. Att åklagaren tar upp det som ett yrkande är för att åklagaren måste begära att det beslagtagna inte ska lämnas tillbaka. Och du har i teorin rätt att motsätta dig förverkandet och begära att få tillbaka det beslagtagna efter rättegången (även om du sannolikt inte skulle nå framgång med en sådan begäran).

Sammanfattningsvis innebär det åklagaren yrkat att den beslagtagna narkotikan inte ska lämnas tillbaka till dig. Om något är oklart är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare