Vad innebär att ärva me fri förfoganderätt? Hur ska arvet fördelas mellan efterarvingar?

Min mor har ärvt sin sambos lösöre med fri förfoganderätt. C.a 800 000:- i fonder och kapital. Efter min mors död ska min mors sambos arvingar (syster) erhålla det som "härrör" från honom enligt testamente.

Om min mor använder dessa pengar till att köpa ett boende - vad händer med arvsrätten efter hennes död?

Om min mor spenderar pengarna (resor etc). D.v.s "lösöret" efter sambon är slut. Vad händer efter hennes död?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör arv med fri förfoganderätt. Bestämmelser i Ärvdabalk (1958:637)(ÄB) blir tillämpliga.

Att ärva med fri förfoganderätt innebär i princip att den arvsberättigade har rätt att disponera över egendom hursomhelst med undantag från några enstaka restriktioner. Egendomen får inte testamenteras bort (3 kap 2 § ÄB) och egendomen får heller inte heller väsentligen minskas genom att skänka gåva (3 kap 3 § ÄB).

Din mor har således rätt till att investera den ärva egendomen i ett boende.

Efterarvingarna, dvs.sambons barn i det här fallet, har rätt till en kvotdel ur din mors kvarlåtenskap vid hennes bortgång. En kvotdel av din mors kvarlåtenskap har hon ju ärvt med fri förfoganderätt och tillhör således efterarvingarna.

Beräkningen av kvotdelen är den del som ärvs med fri förfoganderätt/hela den efterlevande sambons tillgångar. Exempel: Om din mor, vid tillfället av sambons död, hade tillgångar på 100,000kr och ärver 50,000kr från sambon har hon ett totalt innehav på 150,000kr. Efterarvets storlek (dvs. kvotdelen) blir då 50,000/150,000= 1/3. Ur din mors kvarlåtenskap har alltså efterarvingarna rätt till 1/3 av din mors totala tillgångar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare