FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/08/2021

Vad ingår i underhållet för barn?

Hej!

Jag undrar om busskort till minderårig för att kunna ta sig till skolan ingår i underhållet?

Barnen bor hos mig på heltid och pappan betalar underhåll till mig.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du skickar in din fråga till oss på Lawline!

Underhållsskyldigheten regleras i 7 kap. föräldrabalken (FB). Underhållsbidraget ska betalas för barnet efter vad som är skäligt med beaktande av barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § FB). För att avgöra hur mycket det krävs för att täcka barnets behov ska man titta på hur mycket barnet kostar varje månad, man beaktar bl.a. kostnader för mat, hygien, fritidsaktiviteter, busskort och barnomsorg.

Pengarna är avsedda att täcka barnets behov och ska användas för just detta. Det går däremot inte att kräva mer pengar för exempelvis busskort av den föräldern som barnet inte bor hos, när denne redan betalar underhållsbidrag. I ditt fall har alltså pappan redan bidragit på det sätt som krävs av honom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare