FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/05/2020

Vad heter utförandeentreprenad på engelska?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man skiljer mellan utförandeentreprenader och totalentreprenader. En utförandeentreprenad brukar definieras som en entreprenad eller del av entreprenad där beställaren svarar för projektering och entreprenören svarar för utförande. En totalentreprenad skiljer sig från en utförandeentreprenad genom att det är en entreprenad eller del av entreprenad där entreprenören i förhållande till beställaren svarar för projektering och utförande.

På engelska talar man om ett Construction Contract när man avser en utförandeentreprenad. Om man avser en totalentreprenad brukar man tala om ett Design & Build Contract.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare