Vad har särkullbarn rätt till?

Min man dog för 2 år sen. Hans särkullsbarn fick ut sin arvslott ,fast vi i testamentet vädjat att dom skulle vänta till jag också hade dött. Barnen var tillfreds med arvsskiftet av pappans bankmedel.

Min man och jag har ett sommarhus som jag fortfarande bor i. Kommer särkullsbarnen att något med det att göra efter jag har dött eller om jag säljer huset innan dess?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av ärvdabalken (ÄB).

Särkullbarn har rätt till sin arvslott direkt (ÄB 3 kap. 1 § första stycket, andra meningen). Som jag förstår din fråga har redan särkullbarnen fått ut sin del av arvet efter sin pappa i form av bankmedel. Deras arv efter sin pappa är alltså klart.

Eftersom din avlidnes makes särkullbarn inte ärver dig så kommer de inte ta del av sommarstugan som du äger.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare