Vad har man för uppsägningstid på andrahandshyrning utan kontrakt?

Hej! Jag bor i en hyresrätt i andra hand utan kontrakt. Jag är dock folkbokförd som inneboende. Vad gäller för uppsägningstid för mig?

Vi hade ett kontrakt första året men detta är inte längre befintligt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I hyreslagen i 12 kap jordabalken (JB) står inget specifikt om uppsägningstid för andra hands uthyrning. Och eftersom ni inte har något giltigt avtal längre så får ni antingen utgå ifrån uppsägningstiden för förstahands uthyrning i lagen eller upprätta ett avtal nu i efterhand där ni kommer överens hur lång uppsägningstid ni vill ha.

Uppsägningstiden för första hand uthyrning tid är 3 månader. Hyresavtalet upphör då att gälla det närmsta månadsskiftet 3 månader efter sen uppsägningen gjordes.(12 kap 4 § 1 punkten JB)

Så antingen utgår ni ifrån lagen eller så kommer du och hyresvärden överens om en uppsägningstid.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare