Vad har jag rätt till när det gäller arv?

Min pappa har nyss gått bort, han var o gift så de pengar som fanns från försäkring osv har tillfallet hans fru och en liten del min yngsta bror som är under 18. Jag och min andra bror som är över 18 går tomhänta ur detta.

Vi visste att pappa inte hade några stora summor men de som fanns, tex livsförsäkring har som sagt bara tillfalligt hans nya fru.

Bouppteckaren säger att dom pengarna inte räknas in i dödsboet och därför bara går till henne.

Vill ha hjälp med att förstå hur man som myndig blir helt utan, att man bara i slutändan har en sten att få till.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en person avlider så är det den personens kvarlåtenskap som ska delas mellan arvingar. Kvarlåtenskapen är summan av personens tillgångar minus skulderna. En livförsäkring ingår vanligtvis inte i kvarlåtenskapen utan den summan tillfaller ägaren av försäkringen.

Nu vet jag inte om ni var gemensamma barn eller om ni var särkullbarn, så jag går igenom båda alternativen. Skulle ni varit gemensamma barn skulle er arvslott tillfalla frun för att ni sedan efter hon avlidit ha rätt till arv från henne, ett så kallat efterarv.

Är ni särkullbarn har ni rätt att få ut er arvslott på en gång. Skulle er far ha testamenterat bort sin kvarlåtenskap har ni ändå rätt till er laglott, som skulle vara hälften av arvslotten(7 kap. 1§ Ärvdabalken). Skulle alltså kvarlåtenskapen varit 150 000 och ni är 3 arvingar är er arvslott 50 000 och laglotten skulle då vara 25 000.

Sammanfattningsvis, ni har alltid rätt till er laglott från er pappas arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare