Vad har jag för rättigheter när en köpt häst inte stämmer överens med det som säljaren skrivit i annonsen?

Hej! Jag som privatperson har köpt en häst från ett företag som nu visar sig vara tvärt om från vad som stod i annonsen samt vad säljaren sagt. Hästen i fråga skulle vara okomplicerad i all hantering men kan inte stå på uppställningsplatsen utan panik och sparkar, den skulle vara lätt att lasta och ha med sig på nya platser, den går inte att lasta överhuvudtaget och kastar sig ut i total panik när vi testade.

Hästen såldes som en perfekt första häst men visar sig ha otroligt mycket som måste jobbas med som inte alls nämndes överhuvudtaget vid köp, hade något av detta nämnts hade jag inte överhuvudtaget ens åkt och kollat på hästen. Skickade ett tydligt meddelande om att reklamera/häva köpet på hästen efter 9 dagar hos mig, säljaren bad mig testa diverse men jag har fått nog och vill häva köpet helt och få mina pengar tillbaka. Hästen har nu varit hos mig i 3,5 vecka. Vad har jag för rättigheter i ett sånt här fall?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du säger att du är en privatperson som köpt hästen av ett företag är det Konsumentköplagen (KköpL) som är tillämplig i ditt fall.

Fel i varan

Varan, hästen i ditt fall, ska stämma överens med vad som följer av avtalet, 16 § första stycket KköpL. Om inte annat följer av avtalet ska varan vara ägnad för det särskilda ändamål som köparen avsåg att använda den för, samt stämma överens med den beskrivning säljaren lämnat. Som du beskrivit så ville du köpa hästen på grund av att den skulle vara en lätt första häst och säljaren hade beskrivit att den också skulle vara så. Därmed är hästen att betrakta som felaktig enligt 16 § KköpL.

Fel föreligger även när varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat, 19 § första stycket. KköpL. Enligt din beskrivning är hästen helt tvärtemot det som säljaren uppgav i annonsen, vilket gör att fel föreligger även enligt denna bestämmelse.

Påföljder vid fel

När en vara är att anse som felaktig får köparen kräva att felet avhjälpts, att omleverans sker, prisavdrag eller häva köpet, 22 § KköpL. Eftersom du uttryckligen skriver att du helt och hållet vill häva köpet kommer jag fokusera på denna påföljd, men du har alltså även andra rättsliga möjligheter.

Du har reklamerat hästen, vilket man ska göra inom skälig tid enligt 23 § första stycket KköpL. Du skrev att du reklamerade efter nio dagar vilket är att anse som inom skälig tid, då två månader enligt lagen alltid anses ha lämnats i rätt tid. Reklamation krävs för att någon av påföljderna ska kunna göras gällande.

Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för denne, 29 § KköpL. Här har du bevisbördan för att felet är av väsentlig betydelse för dig. Jag skulle säga att om du varit tydlig med vid köpet vilken häst du ville ha bör inte detta vara något problem. Att säljaren har ljugit i annonsen talar också till din fördel, då du inte borde ha misstänkt att hästen skulle vara i något annat skick än det som beskrivits. Min uppfattning är alltså att du borde ha rätt att häva köpet.

Och om säljaren inte vill häva?

Skulle säljaren mot förmodan inte gå med på att häva köpet, kan du ta processen vidare. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan hjälpa dig som konsument med detta. Blir det en rättslig process har du även möjlighet att kräva skadestånd för den skada du lidit av att hästen varit felaktig, 30 § KköpL. Det kan röra sig om ersättning för tid och pengar du lagt ner över själva kostnaden för hästen som du vill ha ersatt av säljaren.

Sammanfattning

Eftersom hästen är att betrakta som felaktig i lagens mening har du rätt att kompenseras för detta. Som jag skrev ovan krävs det att felet är av väsentlig betydelse för att hävning ska kunna göras, men i ditt fall bör inte detta vara några problem då det verkar ganska uppenbart att säljaren inte var sanningsenlig i annonsen. Du bör därför ha rätt att häva. Skulle det bli något problem är du välkommen att kontakta någon av våra erfarna jurister på Lawline, alternativt kan du ta hjälp av ARN.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare