Vad har jag för rättigheter mot en hantverkare som är i dröjsmål?

Hej

Jag har anlitat en hantverkare för att lägga nytt tak. Han började sommaren 2017 och har inte gjort klart jobbet än. Jag tjatar o tjatar men han säger bara nästa vecka ska det vara klart, vilket alltså inte sker. Det har gått lite väl lång tid nu tycker jag. Det värsta är ju att jag redan betalat hela jobbet. om jag nämner förseningsvite blir han bara sur o hotar lägga ner allting. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller vad som är avtalat mellan dig och din hantverkare angående tiden för utförande av arbetet. Sådant som inte är reglerat i avtalet fylls ut med bestämmelser i lagen och i ditt fall är det konsumenttjänstlagen [KtjL]. Konsumenttjänstlagen är tvingande till din förmån vilket innebär att om avtalsvillkoren skulle vara till din nackdel i jämförelse med vad som står i konsumenttjänstlagen så är de inte giltiga. Det innebär exempelvis att om det står i ditt avtal att det ska ta två år att fixa ditt tak är det orimligt och i sådana fall gäller konsumenttjänstlagens bestämmelser [3 § KtjL]

Hantverkaren ska ta hänsyn till ditt intresse som konsument och samråda med dig under bygget för att arbetet ska utföras så bra så möjligt [4 § KtjL]. Om arbetet inte utförts under den tid ni avtalat eller om det tar längre tid än vad som är skäligt med hänsyn till vad som är normal tid för bygge av tak så kan du antingen hålla inne betalningen, kräva att hantverkaren fullgör bygget eller att du häver hela avtalet. Hantverkaren säger ju hela tiden att arbetet ska vara färdigt veckan därpå vilket gör att han är i dröjsmål.

Kräva fullgörande av arbetet eller häva avtalet

Nu har du ju redan betalt allt i förväg vilket gör att du inte har någon betalning att hålla inne som säkerhet för att arbetet ska bli utfört. Däremot kan du kräva att hantverkaren bygger klart taket nu direkt. Enda möjligheten för hantverkaren att neka bygget av taket är om det finns hinder som hantverkaren inte kan övervinna eller om kostnaderna är oskäligt stora med hänsyn till ditt intresse att han fullföljer avtalet [28 § KtjL]. Eftersom jag inte vet anledningen till varför hantverkaren skjuter upp arbetet kan jag inte säga om hans anledningar är giltiga hinder. Däremot kan jag säga att det krävs rätt extraordinära anledningar för att ett hinder ska ses som ett verkligt hinder. Det ska vara hinder som hantverkaren inte kan övervinna som exempelvis att en blixt slog ner i hens verkstad och förstörde allt material, eller att materialet han använder är så pass speciellt att han inte kan få det från någon annan leverantör och det finns problem med att få materialet just nu. Om det inte finns sådana extraordinära anledningar finns det inga verkliga hinder. Det som i sådana fall skulle kunna vara en anledning är att arbetet skulle bli orimligt kostsamt för hantverkaren, men av din fråga kan jag inte se något som tyder på att han skulle behöva ligga ute med större kostnader nu som skulle betraktas som orimliga med hänsyn till ditt intresse att få ditt tak färdigbyggt. Om det inte finns några verkliga hinder och kostnaderna inte är orimliga har du rätt att kräva att han utför arbetet så länge du framställer ditt krav nu direkt. Om du väntar för länge med att kräva honom att utföra arbetet så förlorar du rätten att kräva att han fullgör arbetet.

Som ett alternativ skulle du kunna häva avtalet med hantverkaren men det är endast om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. I din fråga framgår det inte hur viktigt det är för dig att taket blir klart men det är givetvis något du kan argumentera för eftersom ett takbygge är något som påverkar hela din boendesituation. Du får även häva avtalet om det finns starka skäl för att hantverkaren kommer vara i dröjsmål igen, vilket jag skulle säga är mycket troligt baserat på det du sagt om att han hela tiden säger att han ska vara färdig. Om hantverkaren redan byggt mer än vad som kan ses som obetydligt får du bara häva den delen som återstår av arbetet. Det innebär att du betalt för den delen han utfört men att du ska få tillbaka pengarna för resten av det som återstår av arbetet [29 § KtjL].

Skadestånd

Om du lidit någon skada av hantverkarens dröjsmål kan du begära skadestånd [31 § KtjL]. Hantverkaren undslipper bara ansvar om han kan visa att dröjsmålet beror på hinder som ligger utanför hans kontroll [naturkatastrofer, strejker mm.] och om han inte kunde förutsett att han skulle bli såhär sen vid början av arbetet. Det är som sagt upp till hantverkaren att visa att det funnits ett hinder eller att han inte kunde förutsett dröjsmålet och det krävs väldigt mycket för att hantverkaren ska kunna visa att han inte kunde förutsett något eller att ett hinder funnits som inte gått att övervinna. Hantverkaren ansvarar till och med för leverantörer som han anlitat för att leverera material och liknande om inte de i sin tur kan visa att de har haft ett hinder som legat utanför deras kontroll eller att de inte kunnat förutse dröjsmålet.

Min slutgiltiga bedömning

Utefter den information du givit mig i din fråga och utefter den information jag presenterat för dig här gör jag en bedömning att du kan kräva att hantverkaren fullgör avtalet eller häver avtalet om han inte kan visa att det funnits något hinder som han inte kunna övervinna eller om kostnaderna för att bygga taket blir orimligt med hänsyn till ditt intresse att få taket byggt. Eftersom det krävs väldigt mycket för att hantverkaren ska ha ansetts haft ett verkligt hinder och eftersom takbygget är av största intresse för dig har du goda chanser att få rätt. Om du lidit någon skada på grund av hantverkarens dröjsmål kan du också begära skadestånd. Han ansvarar även för sina leverantörer om inte de kan visa att de haft något oövervinnerligt hinder eller inte kunnat förutse dröjsmålet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig igen om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare