FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/06/2019

Vad har jag får ångerrätt vid köp på internet?

Hej. Jag beställde rullgardiner på nätet för ca en månad sedan. Jag trodde inte beställningen gått igenom då jag aldrig fått något bekräftelse eller ordererkännande. Jag ringde upp företaget och kollade vad som hänt med beställningen. Dom sa att det strulat med att skicka ut bekräftelser men att beställningen hade gått igenom och den beräknas komma nästa vecka. Dom skickade även en bekräftelse på min beställning. När jag fick den upptäckte jag att det var fel mått på gardinerna och bad dom ändra. Nu säger dom att det är för sent att ändra sig eftersom dom redan är tillverkade. Vad har jag för möjligheter?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någonting beställs över internen gäller distansavtalslagen (1 kap. 1 § distansavtalslagen). Den är till för att skydda konsumenter vid köp. Villkor i avtal som strider mot lagen och är till nackdel för konsumenten gäller inte (1 kap. 4 § distansavtalslagen). Säljaren måste alltså följa lagen och kan inte avtala bort den.

Vid distansköp behöver en bekräftelse på köpet skickas till köparen inom rimlig tid, senast när varan kommit fram (2 kap. 4 § distansavtalslagen). Om bekräftelsen kommit tidigare så hade du kanske uppmärksammat att det var fel mått och kunnat påkalla det innan de tillverkats. Jag tror dock inte att detta kan användas som särskilt starkt argument för din del. Påföljden vid utebliven information är att säljaren kan bli skyldig att betala en avgift. Den går dock inte till dig.

14 dagars ångerrätt

Huvudregeln vid distansköp är att köparen har 14 dagars ångerrätt från den dagen då köparen fått varan (2 kap. 10 och 12 §§ distansavtalslagen). Det betyder att avtalet ska nollställas och prestationerna återges. Säljaren ska behålla eller få tillbaka sin vara och köparen få tillbaka pengarna (2 kap. 13 och 14 §§ distansavtalslagen).

Undantag från ångerrätten

Det finns dock ett undantag som t.ex. gäller varor som tillverkats efter konsumentens anvisningar eller fått en tydlig personlig prägel (2 kap. 11 § tredje punkten distansavtalslagen). På din fråga låter det som att köparen menar på att detta undantag är tillämpligt. Det är dock inte säkert.

För att en vara ska träffas av undantaget ska den inte normalt ingå i säljarens sortiment. För att varan inte ska anses ingå i det normala sortimentet ställs det ganska höga krav på avvikelsen, dvs. köparens anvisningar. I förarbetena till lagen nämns t.ex. persienner. De anses fortfarande ingå i det normala sortimentet även fast de anpassats till platsen där de ska sitta.

Det finns ett antal fall där allmänna reklamationsnämnden gett sin syn på saken. I två fall hade köparen möjlighet att på hemsidan välja utefter ett antal standardstorlekar. Det ansågs då inte ha tillverkats efter konsumentens anvisningar. Ångerrätten kunde användas. Inte heller ansågs det tillverkat efter konsumentens anvisningar när konsumenten kunde trycka i tillägg till sin produkt.

För att ge ett svar på din fråga beror det alltså på vilka mått gardinerna haft och om de ingår i säljarens standardsortiment. Har du t.ex. valt en storlek på hemsidan genom att trycka i ett av flera alternativ talar mycket för att undantaget inte är tillämplig. Har du själv genom siffror angivit mått blir det klurigare. Då blir frågan om dessa mått kan anses vara standardmått som passar i många hushåll. I förarbetena står det att det ställs ganska höga krav för att de inte ska kunna ingå i det normala sortimentet. Är måtten inte väldigt speciella så borde du ha kvar ångerrätten.

Det är svårt att ge ett exakt svar på din fråga då jag inte har någon information om måtten på gardinerna och närmare om hur beställningen gått tillväga. Förhoppningsvis kan du utefter mitt svar komma fram till hur det ligger till. Annars får du gärna komma med en ny fråga där du preciserar de detaljerna.

Sammanfattningsvis kan sägas att det vid distansköp finns en ångerrätt på 14 dagar. Den gäller dock inte varor som tillverkats efter konsumentens anvisningar. Bara för att konsumenten valt hur en vara ska vara gäller inte undantaget. Frågan blir om dina gardiner kan anses ingå i säljarens normala sortiment. Här får man fundera utefter om de tillverkats i någon speciell form, om storleken angivits som förslag på hemsidan m.m.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare