Vad händer vid makes bortgång när det finns särkullbarn?

Hej

Jag är omgift, har två barn i i ett tidigare äktenskap. Min man har också två barn från sitt tidigare äktenskap. Vi har köpt en lägenhet tillsammans. Jag behövde inte låna något till min halva av lägenheten eftersom min exman köpte ut mig från vårt gemensamma boende. Min man behövde däremot låna hela beloppet. Jag står med på lånet på SBAB, men betalar inget på det. Min man amorterar ingenting, så skulden blir inte mindre. Min fråga är: Vad händer den dag min man avlider. Det är troligt att han kommer att avlida före mig eftersom han är 12 år äldre än jag. Ärver hans barn halva lägenheten, trots att den är belånad? Kan de i så fall begära att få ut värdet för lägenheten (hans halva) på en gång. Finns det något jag /vi kan göra för att förhindra att det sker?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelning och arv

Huvudregeln när en make avlider, är att hela kvarlåtenskapen ska gå till den efterlevande maken. När en make avlider görs en bodelning (9:1 ÄktB) där allt giftorättsgods ingår (10:1 ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom (7:1 ÄktB). Giftorättsgodset delas lika efter avdrag för skulder gjorts (11:1-3 ÄktB). Den efterlevande maken ärver hälften av giftorättsgodset genom bodelningen med full äganderätt och hälften med fri förfoganderätt som då är den avlidne makens del från bodelningen. Undantag från detta är när det finns särkullbarn som har rätt att få ut sin laglott direkt (3:1 ÄB). Laglotten är hälften av barnets arsvlott (7:1 ÄB). Särkullbarn kan dock välja att avstå från att ta ut sitt arv direkt till förmån för den efterlevande maken. Den efterlevande maken ärver detta med fri förfoganderätt, vilket innebär att maken kan spendera pengarna, men inte testamentera bort dem. Om särkullbarnet väljer att avstå från sin rätt att ta ut sitt arv på en gång, har denne senare rätt till efterarv när den efterlevande maken går bort (3:9 ÄB). Hur stort efterarvet blir utgörs av en kvotdel av den efterlevande makens kvarlåtenskap vid dennes bortgång. Kvotdelen motsvarar andelen som den efterlevande makens arv utgjorde i relation till efterlevande makes totala förmögenhetsmassa vid den första makens död (3:2 ÄB).

Det finns dock en skyddsregel för den efterlevande maken som säger att denne alltid från kvarlåtenskapen har rätt att erhålla ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp (prisbasbeloppet för år 2018 är 45 500 kr, vilket innebär att fyra prisbasbelopp motsvarar 182 000 kr). I detta värde inkluderas även vad den efterlevande maken fått genom bodelningen samt den efterlevande makens enskilda egendom (3:1 st 2 ÄB). Detta innebär att om det som den efterlevande maken erhållit från bodelningen samt dennes enskilda egendom inte kommer upp i fyra prisbasbelopp, har den efterlevande maken rätt att ärva värdet motsvarande det som fattas för att kunna komma upp i fyra prisbasbelopp. Denna rätt går före särkullbarnens rätt till arvet.

Det som händer när din make avlider är att alltså att det först kommer att göras en bodelning, där du kommer att få hälften av ert giftorättsgods. Den andra hälften som skulle ha tillfallit din make utgör hans kvarlåtenskap. Denna ärver du som huvudregel med fri förfoganderätt. Dock eftersom din make har barn sedan tidigare, s.k. särkullbarn, har de rätt att få ut sitt arv direkt. De kan också välja att avstå från att ta ut sitt arv direkt och i så fall ärver du kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt, vilket innebär att du kan spendera pengarna, men inte testamentera bort dem. Din makes barn har sedan rätt till efterarv när även du går bort. Om särkullbarnen skulle välja att ta ut sitt arv på en gång, har du dock som efterlevande make alltid från kvarlåtenskapen rätt att få minst fyra prisbasbelopp, vilket har företräde framför särkullbarnens arv.

Testamente

Det ni kan göra är att upprätta ett testamente där ni skriver att ni önskar att särkullbarnen ska vänta med att ta ut sitt arv direkt till förmån för den efterlevande maken. Dock har särkullbarnen ingen skyldighet att göra detta, utan har rätt att ta ut sin laglott direkt. För att tydligt visa er önskan kan ni dock bestämma att rätten till efterarv försvinner om särkullbarnen går emot denna ösnkan och ändå kräver ut sin laglott direkt. Då får särkullbarnen endast sin laglott och inget mer.

Testamentet kan också kompletteras med en livförsäkring för att ge den efterlevande maken ett skydd. En livförsäkring kan säkerställa att du har möjlighet att bo kvar i ert gemensamma hem när din make avlider samtidigt som särkullbarnen kan lösas ut om de begär sitt arv direkt.

Om ni behöver hjälp med att upprätta ett testamente kan ni boka tid hos en av våra jurister, vilket ni kan göra här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare