FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/05/2022

Vad händer vid en sambodelning när det finns egendom med fri förfoganderätt?

Min pappa skall gå i sär med sin sambo. Pappa köpte huset med en delmängd kapital från en försäljning av ett hus där Pappa och min Mamma bodde, tills min Mamma gick bort. Pappa flyttade ihop med sin sambo i princip omgående efter köpet, så sambon har rätt till 50% av huset. Men eftersom en del av kapitalet bekostats med min syster och mitt arv från vår Mamma som gick bort, kan man då hävda att 50% av huset värde är min syster och mitt, och att sambon endast har rätt till 50% av 50% av husets värde? Min pappa har betalt alla löpande och fasta kostnader för huset, samt alla investeringar och alla möbler. Men jag förstår att detta inte spelar någon roll? Min pappa står även som ensam ägare till huset.

Lawline svarar

  Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har förstått din fråga som att du undrar vad som gäller vid en bodelning när del av insatsen kommer från en efterlevande makes egendom som hen har fått med fri förfoganderätt. Eftersom det handlar om sambodelning är Sambolagen aktuell. Även Ärvdabalken blir relevant.

Ni kan tyvärr inte hävda att huset är ditt och din systers. Jag går igenom varför nedanför.

Vad kan man göra med egendom som man har fått med fri förfoganderätt?

Eftersom din pappa har fått ärva er mamma före dig och ditt syskon så får han arvet med så kallad fri förfoganderätt, 3 kap 1 § första stycket Ärvdabalken. Din pappa får med det arvet göra nästan vad han vill. Undantaget är främst att han inte kan testamentera bort egendomen eller ge bort den på annat vis, 3 kap. 2 § första stycket och 3 § första stycket Ärvdabalken. Det betyder att han får sälja eller förbruka egendomen.

Vad som är relevant för dig och din syster är att när ni eventuellt ärver er far kan han alltså inte testamentera bort den andel av arvet som kommer från er mamma. Det är själva andelen som är viktig och inte värdet. Det vill säga om din pappa fick 100 000 kr från er mammas arv och hade 100 000 kr själv kommer minst 50% av det totala arvet från er pappa gå till er. Detta gäller även om han får andra barn eller om han försöker testamentera bort sin egendom, och oavsett om hans egendom ökar eller minskar i värde under hans livstid, 3 kap. 4 § första stycket Ärvdabalken. Det räknas inte som att din pappa testamenterar bort egendom när en sambodelning görs och därför kan det inte stoppas genom arvsrätten.

Sambodelningen

När sambor separerar ska en bodelning göras om någon av dem begär det, alltså om din pappa eller hans sambo vill att en bodelning ska göras, 8 § Sambolagen. Som huvudregel ska samboegendom delas lika mellan samborna, 14 § Sambolagen. Om huset är införskaffat för gemensamt bruk som ni antyder i frågan så kommer bostaden att delas mellan dem eftersom det då är samboegendom, 3 § Sambolagen. Detta gäller även annan samboegendom såsom möbler och hushållsmaskiner, 6 § Sambolagen. Om din pappa har skulder som kan hänföras till huset eller annan samboegendom ska det räknas av vid bodelningen så att din pappa får täckning för dessa skulder, 13 § Sambolagen. Det vill säga om din pappa har någon skuld som kan hänföras till de löpande eller fasta kostnaderna eller investeringar och möbler så får han dra av skulden från värdet av samboegendomen. Att din pappa är skriven som ensam ägare till huset har ingen påverkan vid denna bedömning.

Du tycks ha förstått situation korrekt, men jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare