FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/11/2019

Vad händer personer med funktionsnedsättning ska häktas eller placeras på anstalt?

Hej!

Jag såg något på tv som fick mig att fundera på hur det skulle bli om en person som är beviljad personlig assistans döms till fängelse?

Även en person som har stora funktionsnedsättningar kan begå allvarliga brott. Det skulle kunna handla om bedrägerier, ekonomisk brottslighet, narkotikabrott ect.

Som personlig assistent blir det ju väldigt speciellt att jobba i ett fängelse. Kriminalvårdarna lär ju inte ha tid att ägna sig åt en person hela tiden.

Det vore ju märkligt om man som assistentberättigad inte skulle kunna dömas till fängelse men hur går det rent praktiskt till?

Bästa hälsningar från en nyfiken.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller misstänkta eller dömda personer med funktionsnedsättningar finns det särskilda platser inom Kriminalvården som är utformade för att möta dessa behov. Det kallas omvårdnadsavdelningar och innebär att bostadsrummen, avdelningen och personalen, i viss mån, är anpassade efter omvårdnadsbehov. I Sverige finns bara ett häkte med omvårdnadsavdelning och det är häktet Kronoberg i Stockholm, där placeras alltså samtliga klienter i hela Sverige som har omvårdnadsbehov. Vidare finns på samma sätt anstalter med denna typ av anpassning, ett exempel är anstalten Salberga utanför Uppsala.

Återkom gärna till oss på Lawline om du har ytterligare frågor!

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare