FrågaEKONOMIÖvrigt04/12/2019

Vad händer om någon använder ens bankkort utan samtycke?

Vad händer om nån handlar på mitt kontokort utan mitt medgivande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som besvarar din fråga återfinns i Brottsbalken (BrB).

För att få använda annans bank- eller kreditkort krävs ett giltigt samtycke (24 kap. 7 § BrB). Om du inte har samtyckt till användningen av ditt kort, och personen som nyttjat kortet är medveten om detta, kan det antingen utgöra brottet bedrägeri (9 kap. 2 § BrB) eller brottet bedrägligt beteende (9 kap. 2 § 2 st. BrB). Vilket brott som är aktuellt, beror på hur stor skada du har drabbat av.

Min rekommendation är att du polisanmäler händelsen samt kontaktar din bank om du till exempel har blivit av med ditt kort och behöver spärra det.

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare