Vad händer om min makes styvfar testamenterat sin kvarlåtenskap till min makes avlidne mor?

Hej! Min makes mamma gick bort tidigare i år, och hon hade ett testamente skrivet och alla arvtagare är vid liv. Hennes make, som är min mans styvfar har också ett testamente där huvudarvtagaren är hans numera avlida hustru. Jag undrar helt enkelt om han kan ha det kvar eller om han måste skriva ett nytt? Vem ärver hennes del? Svärfar har en syster som han inte har nämnt i testamentet, blir det hon som blir arvtagare annars?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att din makes mor har gått bort, och din makes styvfar (alltså inte din makes biologiska far) har skrivit ett testamente där den avlidne modern är testamentstagare. Du undrar nu om han måste skriva ett nytt testamente och vem som ärver den avlidne moderns del.

Den reglering som aktualiseras är Ärvdabalken (ÄB).

Presumtion att död testamentstagares avkomlingar träder i dennes ställe med undantag för styvbarn

Om en testamentstagare är död när ett testamente ska verkställas, tittar man i första hand på om det går att utläsa ur testamentet vem som ska ärva i stället, eller om testator uttryckt någon åsikt i frågan under sin livstid, i enlighet med ÄB 11 kap 1 §

Om detta inte ger något, gäller som huvudregel att testamentstagarens barn träder i hans eller hennes ställe. Det gäller dock endast om de varit berättigade till arvet om inget testamente funnits, i enlighet med ÄB 11 kap 6 §

Regeln innebär att för det fall att det inte går att utläsa någon annan vilja av testamentet, kommer den testamenterade egendomen, vid testamentstagarens bortgång, istället gå till dennes barn. Det förutsätts dock att barnen som nu istället får ta del av arvet ändå  annars skulle ha haft arvsrätt.

Sammanfattande bedömning i ditt fall

Din make har dessvärre ingen arvsrätt från dennes styvfar, eftersom det inte är makens biologiska far. Styvbarn saknar nämligen legal arvsrätt efter sina styvföräldrar. Således träder den legala arvsordningen in, där testators maka eller släktingar ärver (så exempelvis då hans syster).

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare