FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/11/2020

Vad händer om min hund attackerar någon som bryter sig in?

Om någon skulle försöka bryta sig in i mitt hus och min hund skulle attackera hen under detta, vilket inflekterar skador hos inbrytaren. Är jag skyldig till något brott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Vi kan börja med att konstatera att det föreligger ett strikt ansvar för skador som hundar orsakar. Som ägare är man alltid skyldig att ersätta skador sin hund orsakat. Detta oberoende av om du själv vållat skadan eller inte (19 § lag om tillsyn över hundar och katter). Skadeståndet är däremot möjligt att jämka om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan som kan vara fallet vid inbrott (6 kap. 1 § skadeståndslagen).

Det brott som kan komma att aktualiseras om situationen du beskriver inträffar är misshandel (3 kap. 5 § brottsbalken). Om man får en hund att anfalla en annan person kan man dömas för detta (RH 2004:19). I praxis har man tidigare valt att jämställa hundar med tillhygge. Värt att notera är dock att ägaren i det nämnda fallet bussade på hunden att attackera en annan person. Skulle du då mana din hund att attackera i en sådan situation är det därför inte helt omöjligt att misshandel kan komma att aktualiseras. Däremot nödvärn föreligga, då det rör sig om en person som olovligen trängt sig in i din bostad (24 kap. 1 § 2 st. 3 p. brottsbalken). Nödvärn är enkelt uttryckt rätten till självförsvar.

Skulle då din hund attackera någon som bryter sig in så kommer du som ägare riskera att bli skadeståndsskyldig. Det är även möjligt att du kan göra dig skyldig till misshandel. Detta är dock beroende av flera omständigheter, bland annat hur du agerar i en sådan situation samt omfattningen av skadan som uppkommer. Att dömas för misshandel när hund attackerar någon är mer undantag är huvudregel.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka in en ny. Med vänlig hälsning,

Madelen HenrikssonRådgivare