Vad händer om man hyr ut i andrahand utan tillstånd?

Hej!

Jag känner till att en hyresrätt hyrs ut olovligen Med ett hyrespåslag av 180% "svart".

Hyresgästen står skriven på adressen men bor ej där utan hyr ut den olovligen i andrahand och den som bor där får ej skriva sig på adressen.

Detta stör mig något fruktansvärt eftersom att jag aktivt söker lägenheter i området och vill hyra korrekt och enligt avtal, detta gör att jag har "1" lägenhet mindre att kunna söka eftersom att någon hur ut den för att tjäna pengar olovligen. Trist.

Jag kan självklart anmäla detta till hyresvärden och få det bevisat, men vad händer med hyresgästen som har förstahandskontraktet och framför allt den personen som olovligen hyr lägenheten?

Jag vill helst inte ställa till det för hyresgästen som bor där nu olovligen, dock vet jag att den hyresgästen flyttar om en månad så kanske inte spelar någon roll. Det är redan ordnat med en ny hyresgäst om en månad, även detta olovligen... gäller Stockholm City.

Vad gör jag som verkligen behöver en lägenhet och finns det kanske någon möjlighet för mig att få lägenheten om jag anger personen i fråga? Hyresvärden har ej bostadskö.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om uthyrning i andra hand finns i Jordabalken.

Som du redan har konstaterat så får man inte hyra ut i andra hand utan tillstånd från hyresvärden, 12 kap 39 § JB. Om detta görs har hyresvärden rätt att säga upp hyresavtalet, 12 kap 42 § 3 p JB Eftersom hyresvärden inte har någon avtalsrelation till den som hyr i andra hand så är inte hyresvärden ansvarig för andrahandskontraktet och således inte heller för deras boendesituation. Om förstahandshyresgästen blir uppsagd så blir även andrahandshyresgästen av med boendet.

Det finns ingen lag som säger att om man anmäler att någon som hyr ut i andra hand utan tillstånd så har rätt att bo där istället.

Med vänliga hälsning,

Lovisa SidénRådgivare