FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/09/2018

Vad händer om man har en villkorlig dom och begår ett nytt brott?

Hejsan jag har sedan i april en villkorlig dom. I helgen drack jag lite och tyckte att en springnota från taxi va en bra idé. Idag känns det inte alls lika bra. Vad kan hända om jag åker dit för detta med springnotan? Jag tror nämligen att chauffören vet vad jag heter.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgör springnota ett brott?

När man tar en så kallad "springnota" gör man sig skyldig till ringa bedrägeri. Detta brott regleras i 9 kap. 2 § 2 st. i brottsbalken. Straffet för ringa bedrägeri är böter eller fängelse i högst 6 månader.

Om ett nytt brott begås under prövotiden

Om person som dömts till villkorlig dom begår ett nytt brott under prövotiden så kan tingsrätten upphäva den villkorliga domen och ersätta den med en gemensam påföljd för både det gamla och det nya brottet, eller förverka den villkorliga domen och endast döma till påföljd för det nya brottet (34 kap. 1 § brottsbalk).

Sammanfattningsvis

Exakt vad domstolen skulle välja att göra i just ditt fall kan jag inte med säkerhet säga då jag inte vet vad du tidigare blivit dömd för. Mest sannolikt är dock att domstolen upphäver den villkorliga domen och att du erhåller en ny påföljd för det tidigare brottet samt för det ringa bedrägeriet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!
Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare