Vad händer om man erkänner snatteri?

Jag gick in i en matbutik och smög ner två varor av totalt värde: 44:- och betalade för några andra ( värde: 60:-). 4st från personalen väntade på mig efter efter kassan och ville att jag skulle visa mina fickor och jag visade dem varorna. Polisen kom och jag erkände på plats att jag försökte snatta och dem sa att jag kommer få dagsböter med en prick i brottsregistret (min första prick). Jag agerade själviskt och gjorde ett misstag i en svår ekonomiskt pressad situation men vill inte att detta misstag skall förhindra mina arbetsmöjligheter de kommande 5 åren och undrar om det är i mitt bästa intresse att dra tillbaka mitt erkännande (om möjligt?) och börja en rättsprocess? Finns det möjlighet att dem lägger ner ärendet sådana fall? Jag är 24 år.

Uppskattar hjälpen jätte mycket, tusen tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om man har erkänt snatteri är det vanligt att man får ett så kallat strafföreläggande skickat hem till sig (48 kap. 1 § RB). Detta är en blankett där man skriftligen erkänner brottet och accepterar böterna (48 kap. 2 § första stycket RB). Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom, och innebär alltså att man får en "prick" i belastningsregistret (48 kap. 3 § andra stycket RB). Brott som ger böter som straff försvinner ur registret efter fem år (17 § punkt 9 Lag om belastningsregister).

Det är möjligt att ta tillbaka ett erkännande

Även om du erkände snatteriet på plats kan du när som helst ta tillbaka ditt erkännande. Ditt tidigare erkännande har däremot fortfarande bevisvärde, vilket innebär att domstolen vid en rättegång kommer att ta viss hänsyn till att du en gång har erkänt (35 kap. 3 § andra stycket RB). Om du tar tillbaka ditt erkännande blir det inte längre aktuellt med ett strafföreläggande, och då är det istället troligt att åklagaren inleder en rättegång.

Sammanfattning

Det är alltså möjligt för dig att när som helst ta tillbaka ditt erkännande, men då är det troligt att en rättegång inleds. Med tanke på att det fanns vittnen på plats när snatteriet ägde rum, finns det ganska mycket som talar för att det blir en fällande dom. I ditt fall skulle jag alltså rekommendera att du står fast vid ditt erkännande, eftersom du då istället får ett strafföreläggande. På så vis slipper du genomgå en process i domstol, vilket är betydligt besvärligare än att direkt acceptera ett strafföreläggande.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare