FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/05/2018

Vad händer om man bryter mot behandlingsplanen under kontraktsvård?

Hej har just gjort klart en kontraktsvård och har nu övervakning under 1 år där jag måste visa nykterhet och drogfrihet, och undrar vad som händer om man tar ett återfall med lagliga forskningskemikalier?

har jag då brutit mot övervakningen även om dessa substanser är fullt lagliga och vad riskerar jag isånafall till exempel fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Kontraktsvård, eller skyddstillsyn med föreskrift om särskild behandlingsplan, BrB 28 kap., är en påföljd som kan meddelas istället för fängelse, om fängelsestraffet blivit under två år. Kontraktsvård är beroende av samtycke från den som ska genomgå behandlingen, och en behandlingsplan upprättas som denne ska godkänna innan rättegången. För att kontraktsvård ska meddelas krävs att den misstänkte inser sitt problem, samt att brottet som är aktuellt måste ha ett samband med problematiken, se Kriminalvården.

Eftersom behandlingsplanen tar sikte på problematiken, och inte lagbrott i sig är det inte nödvändigt att ett agerande är olagligt för att det ska anses bryta mot behandlingsplanen, till exempel ska du ju även vara nykter trots att alkohol inte är en olaglig substans. Utan att ha närmare insyn i hur din behandlingsplan är utformad är det dock svårt att ge ett bestämt svar.

Generellt meddelas misskötsamhet till övervakningsnämnden, som kan ge en varning och då får man fortsätta behandlingen. Anser övervakningsnämnden att misskötsamheten är allvarlig kan de meddela åklagaren som då kan välja att väcka åtal igen. Den mest långtgående följden är således att du i en ny rättegång döms till fängelse och får avtjäna ett fängelsestraff istället för att följa behandlingsplanen som då avbryts.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare