FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/02/2019

Vad händer om man begår ringa stöld?

Hej jag är 35 år gammal och tagit varor från hemköp för 626 kronor och vakten stoppade mig och sedan kallade polisen dit polisen gjorde förhör med mig och skrev lite i papper ochvftågadf om min inkomst och hur många barn jag har jag mår jätte dåligt kan varken sova eller äta gråter bara känner mig äcklad gråter varje gång Tittar på bernen känner mig äckligt vet inte varför blev så vad händer nu de frågade om straffeförelägande också om jag godkänner och det gjorde jag och erkände för att jag passerade kassan får jag fängelse eller jag vill dö bara vad blir det för böter ungefär? med 3430800 var min inkomst i 2018 kollade jag på skatte verket och har två barn som jag försörjer brukar de kolla på inkomsten via skatteverket? Får jag böter ? Eller fängelse? Jag ringde11414 och berättade om min situation de sa eftersom jag erkände det blir straffeförelägande och tröstade mig att det blir inte fängelse man behöver inte sitta på fängelse för att tagit varor för 626kr och detta är ringa stöld kallad tidigare snatteri ? Jan ni säga ungäter Hur mycket bötter blir det med min situation jag har lagt massa frågor snälla hjälp jag kommer inte klara mig så här varken äter eller rör på mig helt deprimerad

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Jag vill börja med att säga att du absolut inte behöver vara orolig! Jag ska prata lite om vad som hänt och vad som troligen kommer hända. Jag kommer prata lite om Brottsbalken (BrB), för att svara på dina frågor.

Du har begått ringa stöld (BrB 8 kap. 2 §):

När du tog varorna och gick förbi kassorna utan att betala så begick du ringa stöld.

Eftersom värdet på varorna var under 1000 kr och du inte använt något våld eller något sådant, så behöver du inte oroa dig för att det kommer bli fråga om något värre brott.

Du kommer inte få fängelse!

Böter kan bli aktuellt i ditt fall (BrB 25 kap. 1–2 §):

Om du får böter så är 750 kr är det minsta beloppet. Men beloppet kommer att bestämmas till en summa som passar din ekonomiska förmåga! Det är alltså inte fråga om att du kommer få betala en oerhörd stor summa som du inte kommer att ha råd med!

Det är omöjligt att gissa vad du kommer få i böter – men oroa dig inte:

Tänk på att poängen med detta är inte att du ska må dåligt och känna dig som en hemsk människa! Alla gör vi misstag i livet, därför har man skapat ett system där man har ett visst utrymme att begå misstag.

Saker som kommer göra att din böter sätts ner:

1. Det är ringa stöld, eller snatteri, i ditt fall

2. Du erkände

3. Du ångrar dig

4. Om du aldrig har gjort detta tidigare, så kommer det också vägas in!

Du har möjlighet till strafföreläggande istället för att gå till domstol:

Det som kommer hända nu är att du får ett strafföreläggande på posten. Det är en blankett som du ska fylla i. Där erkänner du "formellt" att du begått detta brott och accepterar boten för brottet. Du har möjlighet att gå till domstol också, men tänk på att detta kan bli kostsamt – inte bara rättsligt, men även psykiskt.

Här kan du läsa mer om strafföreläggande!

Mina råd till dig:

Jag förstår när jag läser din fråga att du mår väldigt dåligt av detta. Det behöver du inte göra! Det är bra att du inser att du gjort något som är fel och bara det faktum att du kan erkänna det innebär att du kommit längre än många av oss! Som sagt så är ingen perfekt och alla begår misstag, vårt rättssystem har en viss förståelse för detta. Din böter kommer inte ruinera dig.

Använd denna händelse som en lärdom för både dig och dina barn – det är OK att begå misstag om man kan erkänna och göra rätt för sig, precis så som du har gjort!

Jag föreslår att du hittar någon som du kan prata med om detta. Det kan vara en nära vän, en familjemedlem eller någon annan. Det hjälper ofta att prata om saker för att lätta på trycket.

Om du känner att du behöver mer vägledning så skicka gärna in en till fråga! Jag hoppas att detta i alla fall har hjälpt dig lite och önskar dig all lycka till och välmående!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare