Vad händer om jag omedvetet fått i mig narkotikaklassade preparat, och sedan kört bil?

Blev stoppad på vägen till malmö efter ha kört en kompis till halmstad, visste att hN var missbrukare och dom hade någon form av affärs snack under natten jag satt i ett annat rum och drack kaffe under natten jag hade sagt klart och tydligt att jag inte ville ha något med deras saker att göra än mindre ta något knark. På väg mot malmö framåt morgonen kände jag mig konstig och frågade min kompis flera gånger om han lagt något i mitt kaffe han svarade till slut att han gjort det för att jag inte skulle somna på vägen hem då var vi drygt halvägs till malmö jag blev så arg att jag bara ville sänga av honom men körde ändå vidare mot malmö och blev stoppad av polisen och tagen in för prov som visade anfetamin och mdma i blodet. Har varit på förhör om detta men ej erkänt ej heller förnekat det då detta inte varit mitt uppsåt hade ingen aning om att jag fått drog i mig förrän långt på väg till malmö. Finns inte på kartan att jag skulle sätta mig bakom ratten påverkad. Vad kommer tingsrätten att dömma i detta? Och om dom dömmer mig vad är trolig påföljd från transportstyrelsen?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi gå in i Brottsbalken (BrB), Lagen om vissa trafikbrott och Narkotikastrafflagen.

Det kan vara på tal om narkotikabrott och drograttfylleri

Att ta amfetamin och mdma kan resultera i att man gör sig skyldig för ett narkotikabrott, eftersom både amfetamin och mdma är narkotikaklassade i Sverige (Narkotikastrafflagen 1 §). Om du sedan har sådana mängder amfetamin och mdma i kroppen att det under eller efter en bilresa fortfarande finns kvar i blodet, så kan det dessutom vara på tal om drograttfylleri (Lag om straff för vissa trafikbrott 4 §).

För att bli dömd så krävs det i regel ett uppsåt

För att bli dömd för ett brott så krävs det dock som huvudregel att du har uppsåt till det (BrB 1 kap 2 §). Med uppsåt menas kort sagt att man är medveten om vad man gör. I dessa sammanhang talar man främst om tre olika sorters uppsåt:

- Avsiktsuppsåt: Att du hade en viss avsikt med ditt handlande.

- Insiktsuppsåt: Om du med gärningen hade avsikt att uppnå något annat, men det aktuella fallet uppstod som en slags bieffekt. Trots att du inte hade för avsikt att bieffekten skulle ske, så förstod du med full säkerhet att den skulle göra det.

- Likgiltighetsuppsåt: Om du utför en gärning, och är likgiltig inför en viss konsekvens och risken för att denna besannas.

Det skulle i rätten kanske bli på tal om åtminstone ett likgiltighetsuppsåt

Du har inte uppsåt om din kompis lägger ett narkotikaklassat preparat i ditt kaffe utan din vetskap om detta. Du tycks därför inte har något uppsåt till narkotikabrottet, och jag ser det därför som osannolikt att du blir dömd för detta brott på dessa grunder. Det blir däremot klurigare när vi kommer till situationen angående drograttfylleri. Detta eftersom man möjligtvis i rätten skulle kunna argumentera för att du vid ett tillfälle faktiskt misstänkte att din kompis hade lagt något i ditt kaffe, men att du därefter ändå valde att fortsätta köra vidare. För likgiltighetsuppsåt så krävs det nämligen endast att du misstänker att din kompis hade gett dig något narkotikaklassat, men att du var likgiltig inför om så var fallet och ändå valde att köra vidare - trots att du förstod vilka konsekvenser detta kunde medföra.

Du körde dessutom vidare efter det att du hade fått bekräftat på att du hade fått i dig något narkotikaklassat preparat (eller åtminstone starkt misstänkte detta), vilket tyder på att du hade uppsåt under åtminstone återstående bilresan då du var medveten om omständigheterna, dina handlingar och vilka konsekvenser detta skulle kunna medföra i.

Rattfylleri kan leda till böter eller fängelse i högst sex månader

Att bli dömd för rattfylleri av normalgraden kan resultera i böter eller fängelse i högst sex månader, eller fängelse i upp till två år om brottet vore att betrakta som grovt (Lag om straff för vissa trafikbrott 4 - 4 a §). Enligt Trafikverket så ligger spärrtiden vid drograttfylleri alltid på minst 12 månader, oavsett om brottet är att betrakta som grovt eller ej.

Sammanfattning

Exakt hur domstolen kommer att döma är omöjligt för mig att veta, då det är en massa olika faktorer som kan komma att spela in. Jag vet inte heller hur stora mängder narkotika du fick i dig, eller hur påverkad du var. Jag bedömer det dock som osannolikt att du döms för ett narkotikabrott, under förutsättning att det var din kompis som la preparat i ditt kaffe helt utan din vetskap om detta. Det är däremot möjligt att du har gjort dig skyldig för ett drograttfylleri, då du fortsatte att köra efter det att du fick reda på (eller starkt misstänkte) att du hade fått i dig narkotikaklassade preparat. Drograttfylleri av normalgraden resulterar i böter eller fängelse i upp till sex månader, samt en spärrtid på körkortet i minst 12 månader.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig en bit på vägen med din fråga, och önskar dig ett stort lyckat till med det hela. Om du skulle ha några ytterligare funderingar så är du varmt välkommen att ställa en nya fråga.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare