Vad händer om jag och min fru dör samtidigt?

Jag är gift och min fru kommer att ärva mig vid min bortgång. Om hon skulle gå bort före mig, ärver jag henne.

Min fråga rör sig om vi av händelse skulle gå bort samtidigt, eller jag efter henne.

Vi har inga barn och de som ärver mig är mina fem syskon. Hur gör jag för att undvika att mina syskon ska få ärva mig? Hur skriver jag i testamentet? Vad behöver jag tänka på?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Vad händer om ni dör samtidigt?

Om du dör först ärver din fru dig, och om hon dör först ärver du henne, när ni inte har några barn (3:1 ÄB). Om ni skulle dö samtidigt ska arvet fördelas som om den andre av er var död när ni dog (1:2 ÄB). Det innebär att andra arvsklassen ärver (3:2 ÄB). Er kvarlåtenskap delas upp mellan er genom bodelning, och din halva kommer sen gå i första hand till dina föräldrar, om någon av dem är döda kommer den avlidne förälderns halva att delas mellan dina syskon (2:2 ÄB). Är båda dina föräldrar döda delar syskonen på allt. Samma sak händer på din frus sida men med hennes föräldrar och syskon. Om ni inte skulle dö samtidigt skulle den av er som överlevde den andra ärva under sin livstid, men arvet skulle vid efterlevande makes död ändå delas lika mellan era föräldrar och syskon (3:2 ÄB).

Hur du kan göra om du inte vill att dina syskon ska ärva

Om du inte vill att dina syskon ska ärva efter att du och din fru är döda kan du upprätta ett testamente (9:1 ÄB). Där kan du skriva att din fru ska ärva så länge hon lever, du kan sedan bestämma vad som ska hända med pengarna när hon dör. Då kan du välja vem som helst som efterarvinge, till exempel allmänna arvsfonden eller en kär vän. Ett testamente har vissa formkrav (10:1 ÄB) för att det ska bli giltigt, det ska vara upprättat skriftligen och två vittnen som inte är förmånstagare enligt testamentet ska skriva under. Vill du ha hjälp att utforma ett testamente kan du vända dig till våra jurister på Lawline.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare