FrågaFAMILJERÄTTFaderskap14/02/2018

Vad händer om jag inte samarbetar i faderskapsutredningen?

Hej

Jag är ensamstående med en 7 månaders tjej. Pappan vill vara okänd. Anledningen är att han efter vår relation gått ttillbaka till sin tidigare familj vilket han redan gjort när jag upptäckte att jag var gravid. Han ville inte ha barnet och jag ville inte göra abort. Han respekterade mitt beslut men så direkt att han inte kan vara inblandad på något sätt.

Nu har familjerätten kontaktat mig och vill ha ett möte då de vill ha ett namn på pappan. Måste jag uppge det? Vad händer om jag vägrar? Kan jag råka illa ut på något sätt? Är orolig för att alla ev chanser att så småningom ha hennes pappa involverad grusas totalt om det här kommer ut och han mister sin familj pga det. Misstänker nämligen att jag och hans ex överlappande varandra, det är därför han är så rädd för att det ska komma fram.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du inte vill samarbeta i familjerättens utredning och att du undrar vad det kan få för påföljder både för dig och fadern.

Ditt val att inte samarbeta i utredningen

Då det rör en fråga om föräldraskap blir föräldrabalken FB tillämplig. Eftersom du inte är gift med pappan till barnet har socialtjänsten skyldighet att utreda vem som är far till barnet och se till att faderskapet fastställs, 2 kap 1§ FB. Familjerätten kommer att vilja prata med dig eftersom du är moder, 2 kap 4§ FB. Du är inte tvungen att medverka men väljer du att inte medverka så kan de också prata med din familj och dina vänner, dessa personer kanske då uppger pappans namn eller uppgifter som leder familjerätten till honom. Som sagt måste du inte samarbeta och du behöver alltså inte uppge pappans namn.

Eventuella påföljder

Om utredningen leder familjerätten till pappan kan de ge mannen som antas vara pappa möjlighet att bekräfta faderskapet enligt 2 kap 5§ FB. En sådan bekräftelse har formkrav: det ska vara bevittnat av två personer, godkänt av dig och godkänt av socialnämnden, 1 kap 4 § FB.

Hittar de inte mannen som är pappa till barnet kan de välja att lägga ner utredningen enligt 2 kap 7§ FB.

Du kan förlora rätten till underhållsstöd om du inte medverkar

Problemet som uppstår när man inte medverkar är att du kan förlora sin rätt till underhållsstöd. Finns det inte någon annan förälder som kan eller vill betala underhållsbidrag till barnet, kan underhållsstödet bli viktigt för dig som ensam förälder. Har du då inte bidragit till faderskapsutredningen (och det framgår) ökar risken att du får bära ett tungt ekonomiskt last själv.

Motiveringen till detta är att barnet ska skyddas i lagstiftningen. Om föräldern önskar att någon ska eller inte ska vara involverad är inte relevant. Det är barnet som har rätt att känna till, kunna få kontakt med och få ekonomiskt stöd från sina föräldrar, det är detta som är viktigt.

Alltså kan du välja att inte bidra till en faderskapsutredning, men det innebär en ekonomisk risk för både föräldern och barnet.

För relevant lag och en liten förklaring av vad som gäller och händer i praktiken kan jag rekommendera avsnitt 6.1.5 i dokumentet från Försäkringskassan som du hittar här.

Slutliga tankar

Jag hoppas att detta ger dig vägledning i vad du kan välja att göra och vad som kan komma att hända om du väljer att inte samarbeta genom att inte berätta för familjerätten vem pappan är. Du kommer inte att fara illa direkt av att fortsätta tiga men det är som ovan sagt möjligt att de får reda på pappans identitet ändå. Om det skapar problem mellan dig och pappan samt hans nya familj är något som jag inte har möjlighet att bedöma.

Behöver du mer hjälp i frågan är du välkommen att kontakta en av våra jurister här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare