Vad händer om jag inte klandrar ett testamente?

Hej

Jag har godkänt ett testamente efter en morbror, jag hade ingen aning om vem personen var som blivit testamenterad, antog att det kanske var ett barnbarn, så jag tyckte inte jag hade något val än att godkänna.

Nu har jag blivit informerad från andra arvingar att några har bestridigt detta och tror att det inte gått rätt till med detta testamente.

Ev kommer dom kanske att göra polisanmälan och få någon jurist att kolla detta närmare.

Min fråga är ju då, mitt godkännande står det fast även om testamentet ogiltligförklaras?

För jag vill ju förstås inte vara med och betala ev kostnader om jag ändå inte får ut någon del.

Skall också säga att det var min mamma som egentligen var arvinge, men eftersom hon inte lever längre så blev det jag och min bror. Jag har inte haft någon kontakt med denna morbror därav min okunskap om vem personen kunde vara.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Klandra ett testamente
Det du beskriver att dina släktingar gör kallas att klandra ett testamente (14 kap. Ärvdabalken). Att klandra ett testamente gör man om man tror att testamentet är ogiltigt, eller om man inte har fått sin rätta del av arvet eller liknande. Ett testamente måste klandras inom sex månader efter att en arvtagare fått ta del av testamentet (14 kap. 5 § Ärvdabalken).

Det är bara arvingar som kan klandra testamentet och arvingarna kan bara klandra testamentet för sin egen del av arvet (14 kap. 5 § Ärvdabalken). Det innebär alltså att klandertalan är personlig.

Vad betyder detta för dig?
Som du säger har du arvsrätt eftersom din mamma skulle ärva din morbror (2 kap. 2 § Ärvdabalken). Det här innebär att om du godkänner testamentet och inte klandrar det kommer det vara giltigt för dig oavsett utfallet för dina släktingar. Det betyder att om de misslyckas med sin klandertalan och exempelvis behöver betala en jurist för rättegångskostnader så påverkas du. Det betyder också att om de lyckas med sin klandertalan och får ut sin del av arvet, får du inte ut den del du skulle ha rätt till om du också hade klandrat testamentet. Utfallet blir såhär för att en klandertalan är personlig och varje arvinge måste klandra testamentet för att få ut sin andel av arvet.

Sammanfattningsvis betyder detta att om du inte vill ha någon tvist kan du acceptera testamentet som det är. Förlorar dina släktingar klandertalan påverkas inte du av eventuellt uppkomna skulder för dem. Vinner dina släktingar klandertalan kan du däremot inte få ta del av din rätta del i arvet för att du inte personligen påbörjat en klandertalan. Ditt godkännande av testamentet står alltså fast oavsett om testamentet ogiltigförklaras eller inte.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare