Vad händer om jag ej klarat studiekravet för studentlägenhet på grund av att jag varit sjuk?

Hej! Bor i studentlägenhet där i avtal står att jag måste ”prestera” 15hp per termin och att de nu utför en kontroll. Jag har ej klarat mina studier och undrar om detta är ’lagligt’ då jag varit sjuk. Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning

Jag tolkar det som att du undrar om det är okej att du inte har klarat studiekravet för din studentlägenhet eftersom du har varit sjuk, eller annars vad som skulle kunna ske på grund av detta.

Det finns ingen specifik reglering för just studentlägenheter utan det närmaste man skulle kunna komma är 12 kap. jordabalken (JB).

Jag kommer dela upp mitt svar nedan så att det blir mer överskådligt och i slutet hittar du en sammanfattning.

Krav för studentlägenhet

Som sagt finns det inga lagregleringar som anger specifika krav för en studentlägenhet, utan detta anges i det specifika avtalet och precis som det står i ditt avtal är det vanligaste gällande studiekravet att man ska ha klarat 15hp per termin.

Besittningsskydd

I jordabalken finns en bestämmelse om något som kallas besittningsskydd. Detta innebär att hyresgästen som huvudregel har rätt att bo kvar i hyresrätten och till och med rätt att förlänga avtalet även om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet (12 kap. 46 § 1 st. JB).

Det finns dock undantag från besittningsskyddet, där ett sådant kan vara studentbostäder. Detta då det finns en generalklausul i 12 kap. 46 § p. 10 JB som säger att besittningsskyddet inte ska gälla om detta är i enlighet med god sed i hyresförhållanden eller att det av någon annan anledning inte är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör. För att uppsägning ska vara giltig enligt denna punkt behöver hyresvärden ha ett sakligt skäl för uppsägningen och det behövs göras en intressevägning mellan hyresvärdens och hyresgästens intressen. I ett beslut från Hyresnämnden i ÖH 8758/17 från 6 september 2018, uppgav nämnden att hyresvärdens intresse av att hyra ut lägenheter till studenter vägde tyngre än hyresgästens intresse att bo kvar. Studenten i det fallet blev alltså nekad förlängning till sitt hyreskontrakt då hen inte hade uppnått minst antalet hp som var kravet enligt kontraktet.

Vad gäller om man har varit sjuk?

Du nämner att du har varit sjuk och din huvudsakliga fråga är vad som gäller om man varit sjuk och därför inte uppnått studiekravet. Jag har inte hittat något relevant lagrum för detta, men jag har funnit att det vanligaste är att det kan beviljas dispens från studiekravet om man varit sjuk, men att det isåfall krävs att man skickar in ett läkarintyg till hyresvärden.

Sammanfattning och råd

Sammanfattningsvis stämmer det att det ofta finns ett specifikt studiekrav som man måste klara för att få bo kvar i en studentlägenhet eller förlänga avtalet. Vad som gäller när du nu varit sjuk och inte klarat detta krav, är förmodligen att det kommer krävas ett läkarintyg av dig från hyresvärden för att få bo kvar i bostaden. Min rekommendation till dig är därför att kontakta din hyresvärd och skicka in ett läkarintyg som styrker att du har varit sjuk och att det är anledningen till att du inte klarat studiekravet.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare