FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/09/2017

Vad händer om jag drar tillbaka min överklagan?

I ett brottmål avgjort i TR, har jag tänkt att överklaga. Vi förutsätter att åklagaren då anslutningsöverklagar, vad händer då med åklagarens överklagan om jag "fem i tolv" drar tillbaka min överklagan? Hinner åklagaren isf att komma in med en självständig överklagan, eller faller hela åklagarens rätt till överklagan? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack föra att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Att anslutningsöverklaga innebär att om endast den ena parten har klagat i rätt tid (inom tre veckor) har den andra parten ytterligare en vecka på sig att göra ett anslutningsöverklagande, Rättegångsbalken 51 kap 2 §. Att anslutningsöverklaga är emellertid alltid lite riskabelt, eftersom anslutningsöverklagandet är avhängigt huvudöverklagandet. Drar du tillbaka ditt huvudöverklagande faller alltså även åklagarens anslutningsöverklagande.

Med det sagt är det viktigt att skilja detta från det fall där du skulle överklaga först och åklagaren överklagar efter dig men innan treveckorsfristen för överklagande löpt ut. Det rör sig då inte om något anslutningsöverklagande, vilket innebär att åklagarens överklagande står sig även om du drar tillbaka ditt överklagande.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare