Vad händer om jag blir lurad att ingå avtal?

Hej min fråga är ifall man kan bortförklara att man någonsin har skrivit på någonting på jobbet? Jag blev lurad att skriva på ett papper på jobbet och det gick inte att överklaga den då jag upptäckte vad det handlade om för sent. Då det inte finns på inspelning eller video när jag skrev på pappret kan man inte bara då säga att man inte skrivit på den? Blir det inte bara ord mot ord om att jag skrivit på pappret då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lurad att skriva på avtal

Som huvudregel inom svensk avtalsrätt gäller att man är bunden vid det som man har avtalat (1 kap 1 § avtalslagen).

Att bli lurad till att skriva på ett papper kan räknas som svek och blir då ogiltigt (3 kap 30 § avtalslagen).

Svek kan till exempel föreligga om du inte fått all information som du behöver eller om du fått felaktiga uppgifter och inte hade skrivit på om du hade vetat om dessa. Sveket ska vara avsiktligt gjort mot dig för att du ska skriva på (ond tro hos motparten).

Den som hävdar att avtalet ska bli ogiltigt på grund av svek har bevisbördan för detta. Du har alltså bevisbördan för att du blev lurad.

Sammanfattning

Det kan vara svårt att bevisa svek, men du kan till exempel visa att uppgifterna i avtalet inte är något som man vill ingå och att ingen hade skrivit på. Du kan också få ihop något vittne eller någon som vet om att du inte fick all information som du skulle ha behövt.

När du har bevisat att det föreligger svek så går bevisbördan över på motparten att bevisa att svek inte föreligger.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare