FrågaFAMILJERÄTTGod man29/06/2020

Vad händer om god man inte betalar räkningarna?

Min gode man har slarvat med räkningarna. Det slutade med att jag fick en betalningsanmärkning.

Jag ska väl inte straffas för att hon slarvat

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Föräldrabalk (1949:381), nedan kallad FB.

Bestämmelserna om god man finns i 11 kapitlet FB. Om en god man missköter sitt uppdrag ska denne inte längre vara god man (20 § 11 kapitlet FB). Att din gode man slarvar med att betala räkningarna skulle kunna vara sådan misskötsel och du har därför möjlighet att ansöka om att din gode mans uppdrag ska upphöra och att du istället ska få en annan god man (21 § 11 kapitlet första stycket FB).

Den som utövar tillsyn över gode män och alltså ser till att gode män sköter sig är den så kallade överförmyndaren (1 § 16 kapitlet första stycket FB). Det är hit du vänder dig för att byta god man. Du ska vända dig till överförmyndaren i kommunen där du är folkbokförd (2 § 16 kapitlet första stycket FB). Du kan göra detta genom att fylla i en blankett som ska gå att hitta på din kommuns hemsida. Du fyller i denna blankett och skickar in till tingsrätten (info om hur detta går till ska finnas på blanketten). Hittar du ingen blankett eller info om hur du ska göra för att kontakta överförmyndaren på hemsidan så kan du kontakta din kommun så ska de kunna hjälpa dig vidare.

Förutom möjlighet att byta god man har du också möjlighet att få skadestånd om det har uppstått någon skada i samband med/till följd av betalningsanmärkningen (14 § 12 kapitlet första stycket FB).

Angående betalningsanmärkningen är jag osäker på om det finns något sätt att bli av med den innan den försvinner av sig själv (efter tre år). Kronofogdemyndigheten har endast möjlighet att ta bort dig ur sina register om du har fått en anmärkning av misstag. Jag är tveksam till att en anmärkning till följd av att din gode man inte betalat en räkning räknas som ett sådant misstag men det kan vara värt att kontakta kronofogdemyndigheten för att se om de har någon lösning. Du kan läsa mer om detta på deras hemsida. Annars är det kreditupplysningsföretaget som ansvarar för betalningsanmärkningen och det är därför dessa du kan kontakta för att se om det finns någon möjlighet att bli av med betalningsanmärkningen.

Sammanfattning

I och med att din gode man har misskött sitt uppdrag så kan du ansöka om att få byta god man. Du har också möjlighet att få skadestånd om du lidit skada i samband med betalningsanmärkningen. Angående betalningsanmärkningen är jag osäker på om det finns någon möjlighet att bli av med den. Du kan kontakta kronofogdemyndigheten och kreditupplysningsföretaget som gett dig betalningsanmärkningen för att se vilka möjligheter som finns. Om du behöver ytterligare hjälp kan du kontakta någon av Lawlines jurister.

Hoppas svaret har varit till hjälp! Vid fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss här på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare