FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/12/2022

Vad händer om ens vara försvinner i leveransen?

Hej. Om jag har köpt och betalt en vara, som skickats spårbart men sen försvunnit i leveransen. Vem ska då betala tillbaka mig för varan som är borta? Säljaren eller fraktbolaget? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vet inte om du köpt en vara av en privatperson eller av ett företag så jag kommer förklara båda alternativ.

Konsument

Om du är en privatperson som köpt en vara av ett företag blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig.

När går risken över till konsumenten?

Den avtalspart som "bär risken" är skyldig att stå för alla kostnader gällande varan, om inte dessa kostnader uppkommit på grund av den andra avtalsparten. Risken övergår till dig som konsument när näringsidkaren avlämnat varan till dig (2:6 1 st KKöpL).

När är varan avlämnad enligt konsumentköplagen?

Om  du som konsument själv hyr transport utan säljarens inblandning anses varan avlämnad när den lämnas över till transportören. Då står du själv för risken för transporten (2:3 1 mening KköpL).

Men, om det är säljaren som erbjudit eller rekommenderat transportalternativet så anses varan inte avlämnad förrän konsumenten fått varan i sin besittning (2:3 2 mening KKöpL). Detta gäller även om du som konsument själv står kostnaden för transporten. Detta gör att om företaget rekommenderade transportalternativet till dig så är varan inte avlämnad förrän du får den i din fysiska besittning.

Slutsats

Eftersom varan har kommit bort i posten och du som köpare inte fått varan i din besittning är företaget skyldig att ge dig en ny vara om det var dem som erbjöd transportalternativet. Om det istället var du som själv hyrde transporten får du vända sig till fraktbolaget.

Privatperson

Om du köpt en vara av en annan privatperson blir istället köplagen (KöpL) tillämplig.

När går risken över till köparen?

Utgångspunkten är att säljaren bär risken, eftersom det är säljaren som innehar varan som skall säljas. Säljaren bär risken fram tills varan är avlämnad.

När är varan avlämnad enligt köplagen?

Om säljaren lämnar varan till en transportör som skickar varan till dig som köpare inom en och samma ort är det säljaren bär ansvaret tills varan når fram till köparen (7 § 1 st KöpL). Här får alltså säljaren ersätta din vara om den inte kommer fram.

Om säljaren istället lämnar varan till en transportör som skickar varan till dig i en annan ort är varan avlämnad när den överlämnas till transportören (7 § 2 st KöpL). Här får du istället kontakta fraktbolaget.

Slutsats

Eftersom varan kommit bort i posten ska säljaren ersätta varan om den skickas inom samma ort. Annars är det fraktbolaget du får kontakta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare