FrågaFAMILJERÄTTGod man25/08/2018

Vad händer om en person satt under förvaltarskap köper saker utan samtycke av förvaltaren?

Jag har nyligen blivit utsedd till en förvaltare för en "påhittig" man. Han beställer saker och anlitar företag för tex fordonsservice. Hur ser rättsläget ut när de vill ha betalt för sina tjänster (som jag inte har godkänt eller skulle ha godkänt innan)? Måste inte företagen göra någon form av koll om en person är satt under förvaltarskap?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då vi pratar förvaltarskap kikar vi närmare på föräldrabalken (FB).

Det beror först och främst på omfattningen av förvaltaruppdraget

Förvaltarskap är mer ingripande än ett godmanskap, men det finns fortfarande en del personen som står under förvaltarskap får lov att göra själv (11 kap. 7 § första stycket FB).

Jag hade därför behövt mer ingående information avseende uppdragets omfattning, för att kunna ge dig ett mer konkret svar på din fråga (11 kap. 7 § andra stycket FB).

Som du säkert själv vet har du bara rätt att säga till om saker och ting som faller under uppdragets ramar (11 kap. 9 § första stycket FB).

En person med en förvaltare får bland annat…

Sluta avtal om tjänst eller annat arbete,

Förfoga över pengar han eller hon tjänat efter det att förvaltare förordnats, och

Förfoga över gåvor, arv och dylikt han eller hon fått efter det att förvaltare förordnats.

Om särskilda skäl finns för det får dock rätten besluta att ditt förvaltarskap även ska omfatta en eller flera av dessa poster (11 kap. 8 § FB).

Som du förstår vid det här laget hade jag behövt mer information angående vad det är för pengar mannen använt sig av och hur omfattningen av ditt förvaltarskap ser ut.

Skulle handlingarna omfattas av uppdraget kan avtalen vara ogiltiga

Skulle handlingarna i det här fallet omfattas av gränserna för ditt förvaltarskap utan att du givit ditt samtycke kan avtalen vara ogiltiga.

Då kollar man på föräldrabalkens nionde kapitel (11 kap. 10 § FB).

Ett avtal som ingås utan samtycke av förvaltare och som inte heller i ett senare skede godkänns är i korta drag ogiltigt enligt huvudregeln (9 kap. 6 § FB).

Visste inte företaget att mannen hade förvaltare får de frånträda avtalet om det inte godkänts av förvaltaren och avtalet inte fullbordats.

Visste företaget däremot att mannen var obehörig får de inte frånträda avtalet, om de inte hade skälig anledning att tro att mannen var behörig genom samtycke från dig som förvaltare eller dylikt.

Huvudregeln vid ogiltigt avtal är att handlingarna ska återgå

Är avtalet ogiltigt är huvudregeln att parterna ska ge tillbaka det som de fick genom avtalet, exempelvis en vara mot pengar (9 kap. 7 § första stycket FB).

Undantag om varan eller tjänsten använts till skäligt underhåll eller kommit till nytta

Personen under förvaltarskap behöver däremot inte återge någon ersättning, såvida det köpta inte används till skäligt underhåll eller kommit personen till nytta. Fordonsservice är dock en typisk sådan sak som kan anses ha kommit honom till nytta.

Undantag om personens utgett sig för att vara behörig

Sedan hade jag också behövt veta mer kring hur avtalen ingåtts. Har den "påhittige" mannen exempelvis utgivit sig för att ha varit behörig och vilselett företagen kan det vara så att han måste kompensera företagen för den förlust de förorsakats på grund av att avtalen nu inte blir giltiga (9 kap. 7 § andra stycket FB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare