FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/03/2020

Vad händer om en kvinna blir gravid och pappan till barnet vill göra en abort?

Hej. Om en kvinna blir oväntat gravid, och inte vill genomföra abort, men barnets pappa vill göra en abort, vad händer då? Måste mamman göra abort, eller får hon bestämma över sin egen kropp? Om hon får behålla barnet, måste pappan betala något för att hjälpa mamman att betala för barnet?

Tack på förhand, MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Måste kvinnan göra abort, eller får hon bestämma över sin egen kropp?
Det är upp till varje kvinna att bestämma om hon vill fullfölja en graviditet eller avbryta den. Det är alltså kvinnan som bestämmer över sin egen kropp, och det finns ingen juridisk möjlighet att tvinga en kvinna att göra en abort. Svaret på din fråga är alltså att kvinnan inte måste göra en abort, även om barnets pappa vill det.

Måste pappan betala något om kvinnan behåller barnet?
Det korta svaret på din fråga är ja. Som förälder har man en underhållsskyldighet, och dessa regler finns i föräldrabalken. Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § FB ). Det är alltså föräldrarna till barnet som ansvarar för barnets försörjning där både mamman och pappan har en skyldighet att betala för barnet.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare