Vad händer om en hund skadar en utekatt?

Hej,

Jag har en ungkatt som precis har börjat få gå ut i närområdet, med GPS-halsband samt bjällra.

Nyligen såg jag med hjälp av GPS:en att hon verkade vara fast på en villatomt i närheten. Jag gick dit för att se om jag kunde se henne, men fick knacka på hos husägaren. En hund börjar skälla och mannen som öppnade berättade att hunden har jagat katten på tomten, och att hon springer ut och in genom häcken. Han säger sedan att han absolut inte vill ha katten på tomten, och att jag får hålla henne därifrån. Han fortsätter även med att säga att hunden kommer få tag i henne förr eller senare, och att det då inte är på hans ansvar.

Jag undrar då vad jag har för skyldigheter som kattägare, då jag omöjligt kan styra vart hon rör sig ute, samt vart ansvaret ligger om hans hund nu skulle få tag på henne på hans tomt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Djur är juridiskt sett egendom. För hundar har man något som kallas för strikt ansvar, det innebär att ställer hunden till med något är man som ägare ansvarig, oavsett vems fel det var. Hundägaren kan sedan i vissa fall kräva pengar av den som orsakade skadan (19 § Lag om tillsyn över hundar och katter).

Skadestånd kan dock sättas ner om personen varit medvållande, d.v.s. varit med och orsakat skadan (6 kap. 1 § Skadeståndslagen). Hundägaren skulle kunna hävda att du varit medvållande genom att släppa ut katten. Dessutom tillkommer bevissvårigheter (även om bevisbördan generellt är lägre i civilrättsliga processer än i straffrättsliga). Slutligen är det svårt att fastställa ett värde på katten. Skulle katten skada hunden är min bedömning att det är svårt för honom att få ut något skadestånd från dig (bl.a. p.g.a. hans strikta ansvar, bevissvårigheter, det är mer sannolikt att hunden attackerar katten än att katten attackerar hunden och han har varit medvållande genom att ha hunden på tomten).

Min rekommendation

Genom att släppa ut katten tar du en risk för att hon kommer till skada. Är det så att hon kommer till skada är det generellt svårt att få ersättning från den som orsakat skadan. Du behöver väga riskerna med att ha henne ute mot fördelarna.

Jag hoppas detta var till hjälp och att du hittar en lösning!

Ebba PlantingRådgivare