Vad händer om dödsbodelägarna inte kan komma överens om arvsskiftet?

Arvsskifte efter vår mamma vi är 6 st. Mamma hade vigselringar 3 st. Varav 1 var vår pappas. Vi har pratat om att sälja och dela pengarna så att det bli rättvist alla tyckte det från början. Men nu är det 1 av oss som bara vill ha en av ringarna. Hur går vi vidare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är så att ni inte kommer överens om hur arvet efter er mamma ska fördelas så kan ni ansöka om en skiftesman hos tingsrätten (23 kapitlet 5 § Ärvdabalk). Om ni alla vill ha en skiftesman kan ni ansöka tillsammans, men det räcker att en av er begär en skiftesman för att en sådan ska förrättas.

Vad gör en skiftesman?

En skiftesman värderar och fördelar arvet mellan er. Skiftesmannen försöker så långt som möjligt hitta en lösning som ni alla kan känna er nöjda med, men om ni absolut inte kan komma överens så gör skiftesmannen ett tvångsskifte vilket innebär att skiftesmannen bestämmer hur arvet ska delas upp. Mer information om skiftesman och arvskifte finns på Sveriges domstolars hemsida.

Hur går en ansökan om skiftesman till?

Sveriges domstolars hemsida finns en lista på vilka uppgifter som ska finnas med och vilka handlingar som ska bifogas i ansökan om skiftesman. Ansökningsavgiften kostar 900 kr. Skiftesmannen har utöver det också rätt till arvode och ersättning för sina kostnader. Arvode och ersättning för kostnader betalas av dödsboet.

Hoppas svaret har varit till hjälp! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare