Vad händer om delgivning av testamente inte bestyrks av mottagare av testamente?

Hej

Vad händer om delgivning av testamente inte bestyrks av mottagare av testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga kommer jag att kort använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Vanligtvis sker en delgivning av testamente genom att en bestyrkt kopia av testamentet skickas till var och en av arvingarna. Respektive arvinge ska därefter bestyrka kopian och intygar att hen har tagit del av testamentet (ÄB 14 kap. 4 §). Om den som delges testamentet inte bestyrker att denna har sett testamentet behöver denna personen delges på annat sätt. Det skulle till exempel kunna handla om att en stämningsman överlämnar testamentet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Allt gott!

Mimmi JohanssonRådgivare