Vad händer när min styvfar dör om han har gett mig sina pengar under sitt liv och arvet till hans barn är borta?

Hej. Min mor gick bort i Januari och lämnade efter sig sin sambo, min styvfar sedan 30 år tillbaka. Han har sedan dess i olika omgångar, med min hjälp fört över 300.000kr. Har inte fått en klumpsumma utan flera små. Han har 3 st egna barn som han ej haft kontakt med sedan över 40 år tillbaka. Han är helt klar i huvudet och har många gånger sagt till alla i sin omgivning att han inte vill att sina barn ska ha ett öre när den dagen kommer. Han ser mig som sin son. Jag har rådfrågat juristen vi anlitade vid min mors bortgång och han menade att min styvfar får göra vad han vill med sina pengar så länge han lever. Stämmer detta? Vad händer den dagen han hår bort när arvet är borta? Kan jag råka illa ut? Är det något vi kan göra nu i efterhand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar din mors bortgång. Det är bra att ni redan har frågat en jurist och börjat fundera på vad som gäller din styvfars arv. Det är alltid bättre att ta reda på vad som gäller i förväg. Det finns vissa begränsningar i vad din styvfar kan göra med sina pengar och andra saker och jag ska ta upp de regler som är viktiga för er att tänka på. Jag kommer hänvisa till regler i ärvdabalken (ÄB). Längst ner i svaret hittar du en liten sammanfattning.

Din styvfars kan inte göra sina barn arvlösa i ett testamente

Din styvfars barn har rätt till det som heter laglott. Laglotten är hälften av arvslotten. Arvslotten är i sin tur det som barnen skulle få från honom om hans egendom delas enligt arvsreglerna utan att påverkas av ett testamente (ÄB 7 kap. 1 § och 3 §). Skulle din styvfar till exempel lämna efter sig 30 000 kr, så skulle hans barn dela lika på pengarna och få 10 000 kr var som arvslott. Deras laglott är 5 000 kr.

Skulle din styvfar i det här exemplet försöka göra sina barn arvlösa genom att testamentera sina 30 000 kr till dig, så kan barnen jämka testamentet. Det betyder att de får sin laglott om 5 000 kr och du får resten av pengarna.

Din styvar får inte ge bort pengar på ett sätt som motsvarar ett testamente

Din styvfar kan alltså inte göra sina barn arvlösa i ett testamente. Det finns också en begränsning av hans rätt att ge bort pengar eller andra saker som gåvor. Hans barn kan begära att gåvorna ska läggas till när deras laglotter beräknas, om gåvorna har getts på ett sätt eller med villkor som gör att de motsvarar ett testamente (ÄB 7 kap. 4).

Två typiska exempel på gåvor som motsvarar testamenten är

1) om din styvfar ger dig något i slutskedet av sitt liv eller på sin dödsbädd. Till exempel om han skulle lida av en sjukdom och på grund av den har en begränsad tid kvar att leva.

2) om din styvfar ger dig något som han ändå får nytta av fram till sin död. Till exempel om han ger dig ett hus med villkoret att han få fortsätta bo i det tills han dör.

Jag vet inte exakt vilka omständigheterna är i ditt och din styvfars fall, men från hur du beskriver det låter det inte som om det rör sig om gåvor som direkt motsvarar ett testamente.

Sammanfattningsvis får din styvfar göra vad han vill med sina pengar, precis som juristen sa. Vill han ge bort dem eller använda upp dem så är det fritt fram för honom att göra det.

Däremot får han inte göra sina barn arvlösa i ett testamente. Han får alltså inte skriva ett testamente och säga att du ska ha allt han lämnar efter sig när han dör. Hans barn har nämligen alltid rätt till laglotten när han dör och den räknas ut från det han lämnar efter sig. Av samma anledning får han inte ge bort gåvor på ett sätt som motsvarar ett testamente. Gör han något av det här kan barnen väcka talan om att jämka testamentet eller återföra gåvorna till din styvfars kvarlåtenskap efter hans död. Att din styvfars barn har rätt till sin laglott betyder dock inte att de har rätt att få något i arv från honom. Om din styvfar ger bort eller använder alla sina pengar under sitt liv får barnen klara sig med en väldigt liten laglott var.

Så länge din styvfar inte ger dig pengarna på ett sätt som motsvarar ett testamente, så finns det alltså inte något hans barn kan göra åt det. Han får ge bort sina pengar om han vill och han har ingen skyldighet att spara på sina pengar för att hans barn ska kunna få ut något arv efter hans död.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du funderar på något annat är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare