Vad händer när förstahandshyresgästen blir vräkt efter att hen olovligen skrivit kontrakt med tredje part om andrahandsuthyrning?

Hej!

Min son ska hyra en hyreslägenhet i andra hand tillsammans med en vän. Båda har fast inkomst. Den som har förstahandskontraktet har upprättat ett avtal och alla tre har skrivit på.

detta skrevs under i mars/april. för en månad sedan hör lägenhetsinnehavaren av sig och säger att föreningen inte godkänner att hon hyr ut.

Idag ringer hon och säger att hon blivit vräkt.

Nu står min son och hans vän utan bostad.

Min son äger en bostadsrätt som han han hyrt ut helt korrekt, först godkännande av föreningen, kontrollerat hyresgästen och juridiskt avtal.

Vad kan vi göra? De står på gatan nu.

Finns det något värde i det kontrakt där de alla tre skrivit under?

Hur och var ska jag gå vidare?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att två parter (din son och hans vän samt lägenhetsinnehavaren) upprättat och skrivit under ett andrahandsavtal för uthyrning av lägenhet. I efterhand har lägenhetsinnehavaren blivit vräkt vilket lett till att din son och hans vän inte har något boende, och din fråga är ifall deras avtal har något värde och i sådana fall vad man kan göra.

För att få hyra ut en lägenhet i andrahand krävs samtycke från hyresvärden. Har man inte fått samtycke från hyresvärden är uthyrningen inte laglig. Det som skett i detta fall verkar vara att förstahandshyresgästen inte fått samtycke för andrahandsuthyrningen, varför hyresrätten förverkats och förstahandshyresgästen förlorat sin hyresrätt (12 kap. 42 § 3 p. JB).

Det är normalt bara förstahandshyresgästen som har ett avtal med hyresvärden. Andrahandshyresgästen har bara ett avtal mellan förstahandshyresgästen och inte hyresvärden. Detta innebär att man när man hyr som andrahandshyresgäst har mycket färre rättigheter än om man skulle vara förstahandshyresgäst. Hyresvärden har inte några skyldigheter gentemot personen som hyr i andra hand och personen som hyr i andra hand har därmed inga rättigheter. Din son och hans vän kan därför tyvärr ej få kompensation för den situation som uppstått. De kan dock anmäla hos hyresvärden att de är intresserad av att ta över förstahandskontraktet, och går hyresvärden med på detta kan de få tillträde till lägenheten.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare