FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/06/2018

Vad händer när en person under 15 år begått brott?

Vad skulle hända om man är under 15 och skulle t.ex köra en cross på vägen och man blir tagen. Vad kommer konsekvenserna vara?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olovlig körning

Den som uppsåtligen kör ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att köra ett sådant fordon döms till olovlig körning enligt 3 § lagen om straff för vissa trafikbrott. Man måste ha körkort för att köra en motorcross på allmän väg och därmed utgör den gärning du beskriver olovlig körning.

När en person under 15 år begår brott

Enligt 1 kap. 6 § brottsbalken får en person som är under 15 år vid gärningstillfället inte dömas till något straff. Personen kommer heller inte kunna bli straffad för gärningen vid ett senare tillfälle, eftersom ingen får straffas för en gärning som inte var straffbar vid gärningstillfället (det s.k retroaktivitetsförbudet). En lagöverträdare under 15 år kan istället bli föremål för andra samhällsingripanden än att ådömas en brottspåföljd. Socialtjänsten kan utefter behov göra insatser för den unge, exempelvis genom att erbjuda stödsamtal och familjebehandling. (Se 11 kap. 1 § Socialtjänstlagen) Om socialnämnden bedömer att den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom brottslig verksamhet kan den unge tvångsomhändertas. (3 § Lag om särskilda bestämmelser om vård av unga)

Sammanfattningsvis

En person under 15 år är inte straffmyndig och kan därför inte dömas för ett brott. Däremot kan en person under 15 år fortfarande begå brottsliga gärningar. Istället för att ådömas en påföljd kan andra insatser aktualiseras enligt Socialtjänstlagen eller lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga för att verka för att barnet inte begår brott igen. Vilka konsekvenser som kan inträda i det enskilda fallet är svårt för mig att svara på, eftersom det krävs mer information om den unge lagöverträdarens personliga förhållanden.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare