FrågaEKONOMIÖvrigt30/04/2018

Vad händer med våra konton om någon av oss avlider?

Min man och jag har gemensamma konton i Handelsbanken. Jag har dessutom ett konto i Forexbank där jag är ensam kontohavare. När han avlider kan jag då förfoga över mitt konto i Forex- jag vet att gemensamma konton fryses tills bouppteckningen skett.

Jag vet att banken hjälper till med räkningar men jag måste ju kunna handla mat och det dagliga.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Generellt gäller att om makarna har öppnat ett gemensamt konto som de kan använda var för sig utan några begränsningar, kan den efterlevande fortsätta använda kontot efter den andre har avlidit även innan bouppteckningen är klar. Ni kan kontakta er bank för att höra efter vad som gäller för er och er banks villkor.

Det är endast de konton som den avlidne äger som berörs av denna låsning. De konton som du äger kommer inte beröras vid din makes bortgång.

Hoppas du fått svar på din fråga

Jennie NilssonRådgivare