Vad händer med skulder/lån och tillgångar vid en dödsfall?

Vad händer med skulder/lån när anhörig dör? Vad händer med skattepengar som den avlidne får?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person avlider förs det en uppteckning av alla befintliga tillgångar och skulder. Innan något arv kan tillskiftas så ska alla tillgångar användas för att betala av de existerande skulderna.

Om det blir några tillgångar kvar (exempelvis skattepengar som den avlidne skulle ha fått men inte än har utdelats) efter att alla skulder har betalats så kommer arvingar/testamentagare att få ut dem. Om tillgångarna inte räcker till för att betala av skulderna kommer ingen att ärva den resterande delen av skulden. Man skulle kunna uttrycka sig som så att skulden skrivs av och försvinner när innehavaren av skulden har avlidit.

Hoppas detta svar var till hjälp! Har du fler frågor eller funderingar är du alltid varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare