FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/05/2018

Vad händer med mina skulder vid byte av personnummer?

Hej

Jag sitter i en sits där jag kommer att få ett nytt personnummer. Min fråga är: Alla skulder som jag har nu, vad händer med dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Byte av personnummer medför en hel del administrativa problem, men genom folkbokföringens aviseringssystem som heter "Navet" informeras olika myndigheter automatiskt om bytet som exv. Arbetsförmedlingen, CSN, Transportstyrelsen. Vid aviseringen om bytet framgår det vilket personnummer som du har haft förut. Privata aktörer som försäkringsbolag, banker m.m. får information om bytet via Statens person och adressregister [SPAR] när de uppdaterar sina kundregister. Om du är med i någon förening är det bra om du meddelar dem själv om bytet eftersom det inte sker automatiskt där. Kort sagt innebär detta att oavsett om det är en myndighet, privat aktör eller en ideell förening så försvinner inte dina skulder bara för att du byter personnummer då det finns möjlighet att kolla tillbaka på det tidigare personnumret en viss tid.

Hoppas detta var svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare