Vad händer med mina särkullbarns arv om jag dör före fru

Vi har tänkt gifta oss. Vi tänkte ha bostadsrätten och sommarstugan gemensamt, alltså som giftorättsgods men ha resten av våra tillgångar som vi har på banken och så som enskild egendom. Kan man då skriva ett äktenskapsförord och bara skriva där att allt utom bostadsrätten och stugan är enskild egendom?

Jag har egna barn men hon har inga barn, inga föräldrar i livet och en syster som hon knappt har någon kontakt med. Hon vill då skriva ett testamente att jag får ärva henne om hon dör före mig. Men vad händer då när hon dör om jag dör före henne? Ärver då mina barn henne?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Med ett äktenskapsförord reglerar ni just vad som ska vara giftorättsgods och vad som ska vara enskild egendom (7 kap 3 § Äktenskapsbalken). Så det går bra att skriva ett äktenskapsförord som föreskriver att allt ska vara enskild egendom utom viss utpekad egendom.

Jag vill också kort nämna något om din blivande frus testamente även om din fråga inte egentligen berör det. Syskon har rätt till så kallat efterarv, vilket innebär att om din fru dör före dig så har systern rätt att ärva sin syster när du dör (3 kap. 2 § Ärvdabalken (ÄB)). Om din fru vill undvika att hennes syster ska ha rätt till efterarv så ska hon i sitt testamente förordna att kvarlåtenskapen efter henne ska ärvas av dig med så kallad full äganderätt. Vilket jag också antar är en anledningen till varför hon vill skriva testamente.

Om ni är gifta och du skulle dö före din fru kommer dina barn ha rätt att få ut sin så kallade laglott av din kvarlåtenskap eftersom dina barn är så kallade särkullbarn, det vill säga barn som inte är gemensamma. Laglotten är halva arvslotten. Du kan skriva i ett testamente att du önskar att barnen ska ta ut sitt arv som efterarv, och inte ta ut sin laglott (se även 3 kap. 9 § ÄB ).

För att slippa oklarheter om frågan vad som händer om du dör först föreslår jag att hon helt enkelt skriver i sitt testamente att vid händelse av att du dör först ska kvarlåtenskapen efter henne tillfalla dina barn. Då får inte systern något i arv. Syskon har inte rätt till laglott.

Sammanfattningsvis så går det bra att skriva äktenskapsförord på det sättet du beskriver. Din blivande fru kan genom sitt testamente lösa så att systern blir utan arv både i händelse av att du eller hon dör först, samt att dina barn kan bli förordnade hennes kvarlåtenskap. Jag råder er såklart att kontakta jurist när ni upprättar handlingarna.

Franck OlofssonRådgivare